Svenska Neat Corporation var och testade en tidig version redan för några år sedan - läs vår intervju med grundaren.

Många har redan kallat Half-Life: Alyx för det bästa VR-spelet som någonsin släppts (du läser vår recension inom kort) därför är det extra roligt att Valve bland annat nämner det svenska spelet Budget Cuts som en inspirationskälla.

När bandesignern Dario Casali pratar med Gamespot om arbetet med Half-Life: Alyx nämner han hur robotorna du möter i Budget Cuts inte är läskiga på en platt skärm men att inlevelsen genom virtual reality gör dem riktigt hotfulla.

"I mean, on a flat-screen the robots aren't intimidating," Casali explained, "But in real-life, when one of those comes around the corner it's like--whoa! I think that was really influential."

Vi ställde därför några frågor till Jenny Nordenborg, grundare och VD på Neat Corporation, skaparna av Budget Cuts, uppföljaren Mission Insolvency samt en rad andra projekt. Vi får bland annat veta att de var hos Valve för några år sedan och redan då testade en tidig version av Alyx.

Först och främst, hur känns det att bli omnämnd som inspirationskälla till Half-Life: Alyx?

"Måtte detta ge någon drömmare där ute en spark i baken att förverkliga sina idéer"

– Helt ofattbart. Tänk dig att du ligger och drömmer om framtiden som tonåring, vilken orealistisk och fånig tanke det skulle vara att dina idoler gör ett spel inspirerat av något du själv gjort. Men det kan tydligen hända på riktigt. Dröm stort och jobba hårt så kan du nå oanade höjder! Måtte detta ge någon drömmare där ute en spark i baken att förverkliga sina idéer. (Reds anm: Kanske är vårt Game Jam första steget?)

Ni fick ju besöka Valve för några år sedan, fick ni en känsla av att de höll på med ett eget projekt?

– Helt ärligt så spelade vi det som skulle komma att bli Half-Life: Alyx redan då. Det har inte varit helt lätt att hålla sig, så jag är glad att det äntligen är ute, och att det blev så jävla fantastiskt som det blev. Min ödmjukhet inför Valve som spelskapare har vuxit ännu mer.

Det har snackats mycket att Valve borde ha gjort Alyx som ett vanligt spel medan de själva säger att VR tillför så mycket för upplevelsen - vad är det som driver dig att göra upplevelser just i VR?

– Helt och hållet att komma närmare upplevelsen. Jag tror att Half-Life: Alyx i VR var helt rätt. Allt Valve gör har en tendens att pusha spelmediumet till en ny nivå, nya sätt, nya idéer. Jag hoppas att virtual reality blir tillräckligt prisvärt och användarvänligt innan luften går ur igen - det finns så mycket intressant att skapa och upptäcka här fortfarande, både bland historiskt framgångsrika varumärken (tänk dig Red Dead i VR, eller Tomb Raider - omg!) och helt nya koncept som aldrig skulle fungera lika bra i "platt" media.

Tror du att Alyx kommer bli det spel som gör att VR blir mer utbrett? Och kommer VR någonsin ersätta "vanlig" gaming?

"jag tror aldrig att virtual reality kommer ersätta platta spel"

– Jag hoppas såklart det, men jag tror aldrig att virtual reality kommer ersätta platta spel. Det är så lätt att dra paralleller och anta att de i grunden är samma sak, men jag tror att bägge mår bättre av att behandlas som helt olika medium. Se teater och film; musik och musikal; bloggar och tweets. Säkert jättedåliga jämförelser, men jag hoppas ni ser poängen. Och om ni inte gjort det, gå och testa VR med Half-Life: Alyx.

Om du är nyfiken på Budget Cuts finns det ett gratis demo på Steam, annars kostar det första respektive andra spelet cirka 250 kronor styck.

Skicka en rättelse