För den som gillar japanska rollspel är det inte givet att ha upplevt Persona-serien. Den har sedan 90-talet åtnjutits av en nischad, men ständigt växande, skara anhängare. Och de som faktiskt testat tenderar att vara upp till öronen förälskade, och inte utan anledning. Seriens senaste tillskott har alla varit fenomenala och hör hemma i genrens finrum.

Med 2016 års Persona 5 fortsatte Atlus på den inslagna vägen med ett av JRPG-genrens bästa spel. Spelare kunde där utan problem tillbringa väl över 100 timmar under en normal genomspelning, och nu levererar man en utökad och förbättrad version vid namn Persona 5 Royal. Detta är inget nytt grepp, företaget gjorde samma sak med Persona 3 FES och Persona 4 Golden där det sistnämnda var en särskilt stor uppgradering.

Utöver nytt innehåll och nya karaktärer har nästan alla spelsystem justerats på något sätt i Persona 5 Royal, och nästan allt gör upplevelsen bättre. För den som inte känner till vad Persona 5 går ut på kan det beskrivas som att du kastas in i en pågående utredning, där den mystiska Phantom Thieves-gruppen står i fokus. Efter en kort introduktion kliver du in i rollen som spelets huvudkaraktär Joker, och får lära känna hans kamrater vid gymnasieskolan Shujin Academy.

Berättelsen i Persona 5 är mer allvarlig än den lekfulla ytan antyder.

Vardagen består bland annat i att gå i skolan och svara på frågor.

Kasumi är den nya spelbara karaktären.

Under äventyrets gång ska du forma vänskaper i den verkliga världen (alltså spelets verkliga värld), men även utforska människors undermedvetna i vad som kallas Metaverse. Berättelsen utspelar sig huvudsakligen i verkligheten, där du och dina kamrater går i skolan och ägnar er åt diverse sociala aktiviteter, men med jämna mellanrum färdas ni in i Metaverse för att utreda olika depraverade figurer vars hjärtan blivit “korrumperade”.

Med jämna mellanrum färdas ni in i Metaverse för att utreda olika depraverade figurer vars hjärtan blivit “korrumperade”

Under den vardagliga lunken i väntan på att ge sig in i Metaverse ska du i rollen som Joker syssla med karaktärsutveckling, på en myriad olika sätt. Du ska dels hitta på saker med dina befintliga och nyfunna vänner för att stärka era relationer, vilket i sin tur stärker vilka personas du kan skapa, och dels pyssla med aktiviteter som stärker dina fem huvudegenskaper. Om du studerar växer din kunskap, om du är våghalsig med vilka ingredienser du använder i curryn växer ditt kurage (logiskt!), hjälper du din hyresvärd vinner du vänlighet, och så vidare.

När gruppen är de korrupta figurerna på spåren är det dags att ge sig in i deras undermedvetna i Metaverse, och det är här alla strider sker. Väl inne här förvandlas alla i gruppen till en reflektion av deras personlighet, och de får också en demon som reflekterar deras person. Namnet på dessa demoner är personas, och Joker är den enda som kan kontrollera fler än en persona. Varje persona är bestyckad med olika förmågor eller “magier”, vilket spelaren ska använda för att utnyttja fiendens sårbarheter.

Mementos låter dig jaga mindre korrumperade hjärtan.

Metaverse är uppdelat i två huvudsakliga spår. Du kan dels utforska en allmän samlingsplats för människors undermedvetna vid namn Mementos. Detta är en serie slumpgenererade nivåer där du kan levla karaktärer och slutföra sidouppdrag mot individer med milt korrumperade hjärtan. Dina huvudsakliga sysslor i Metaverse utspelar sig däremot i de palats som motsvarar spelets olika “skurkars” förvridna begär, och det är uppbyggnaden till och nedstängningen av dessa som utgör handlingens nyckelpunkter.

Allt beskrivet ovan gäller för Persona 5, och det behöver förklaras för att förstå vad som är nytt i Royal. Utvecklarna har bland annat justerat karaktärsutvecklingen så att poäng fördelas jämnare än i originalet. Den praktiska effekten blir att du är bättre förberedd för vissa utmaningar som kräver högre poäng i de kategorier som nya spelare oftast inte satsar på. De nya karaktärerna introducerar också en del förändringar, som exempelvis att du kan utöka karaktärens magipoäng genom att socialisera med skolpsykologen Takuto Maruki.

Med den nya spelbara karaktären Kasumi Yoshizawa följer även ett nytt palats, och för att rymma detta och annat nytt innehåll har skolgången utökats med en extra termin. Det i kombination med den nya stadsdelen Kichijoji gjorde att jag på förhand antog att Royal skulle kräva över 120 timmar speltid med tanke på hur matigt originalet var, men faktum är att alla justeringar av både spelmekanik och berättande faktiskt gör att speltiden matchar originalets ganska väl.

Du kan bland annat kasta dart för att utveckla gruppens förmågor.

Nya stadsdelen Kochijoji bjuder på många nya möjligheter.

Nya demoner inkluderar putslustiga referenser till andra JRPG-klassiker.

En annan sak som snabbar på utvecklingen är att kattpojken Morgana inte längre är lika militant om att du ska gå och lägga dig efter en dags aktiviteter, vilket var en av de mest frustrerande egenskaperna i originalet. Det händer fortfarande, men han tillåter dig nu ränna runt i Tokyos omnejd och ägna dig åt nattliga äventyr, vilket ytterligare snabbar på din karaktärsutveckling. Allt det nya innehållet utökar såklart det totala antalet möjliga speltimmar, men det suveräna är att den större speltiden kan uppnås utan att tempot och upplägget blir segdraget för den som upplever spelet för första gången.

"Efter hundratalet gånger flinar jag lika mycket"

En annan nyhet jag tycker förtjänar att lyftas fram kommer från stridssystemet. Två karaktärer kommer vid olika tillfällen under handlingens gång hitta på en gemensam specialattack vid namn Showtime. Det handlar egentligen bara om en ny specialattack, men när de utförs i strid är de en så spektakulär och underhållande visuell fest att jag flinar lite varje gång spektaklet släpps lös. Efter hundratalet gånger flinar jag lika mycket.

Till sist en kommentar om det tekniska. Persona 5 släpptes vid övergången mellan Playstation 3 och Playstation 4, och kom därför till båda systemen. Det drog ingen direkt nytta av PS4:s tekniska överlägsenhet, och absolut inte av PS4 Pro några år senare. Den hade också en underlig begränsning i att du inte kunde ta skärmdumpar eller spara videoklipp. I Royal är det fritt fram att skärmdumpa så mycket du vill, och du som spelar på Playstation 4 Pro kan nu köra i 4K-upplösning.

Humorn, handlingen, de allvarliga ämnen som behandlas, den suveräna musiken och relationsbyggandet är fortfarande helt unikt för Persona 5 i JRPG-världen, och Royal-utgåvan förstärker detta faktum ytterligare. Det är inte givet att Persona-formeln är något för dig, men om det du sett och läst gjort dig det minsta sugen på konceptet blir det inte bättre än så här.

Fler nyheter i Persona 5 Royal

Änterhaken i palats
På förhand har det talats en del om änterhaken du kan använda för att navigera palats. Den används dels för att ta genvägar där du tidigare fick navigera manuellt, och dels för att ta dig till nyheter som Will Seeds. Änterhaken kan också användas för att överraska fiender på avstånd. För er som spelat originalet kommer detta dock inte medföra någon större skillnad i utforskandet av palats.

Will Seeds
En större förändring av spelets palats är att de alla nu innehåller tre objekt kallade Will Seeds. Dessa finns gömda bakom dörrar och lyckas du samla ihop alla tre belönas du med ett bonusobjekt. Det är inte heller en revolutionerande nyhet, men en trevlig bonus är det allt.

Utökning av Mementos
De många slumpgenererade nivåerna i Mementos har i Royal utökats med samlarbelöningar. Du kan här samla på dig blommor och medaljonger. Blommorna används till att köpa på dig bra föremål, och medaljongerna används till att aktivera permanenta bonusar i Mementos. Exempel på bonusar är att få fler EXP-poäng och pengar efter strider.

Justerade bossar
Du som spelat originalet kanske tänker att bossarna kommer vara lekande lätta nu när du kan strategierna. Atlus har faktiskt justerat upplägget för samtliga bossar i spelet. Det handlar inte om radikala ändringar, men tillräckligt stora för att du inte ska kunna köra på autopilot.

Frågor i klassrummet
Du som memorerat alla frågorna i klassrummet kan glädjas eller förfasas åt att du inte helt och hållet kan förlita dig på muskelminnet i Royal. Vissa frågor är nya, vissa är modifierade versioner av de i originalet och vissa är desamma. Kul med nya utmaningar säger jag!

Inget ammunitionshamstrande
I originalet hade du bara en fixerad mängd ammunition per palats eller mementos-besök. Om ammunitionen tog slut tidigt var du utan under resterande strider, vilket ledde till snålande med eldvapen. I Royal fylls ammunitionen på efter varje strid, vilket förvisso gör spelet lättare men det är också en kvalitetsförbättring. Att faktiskt kunna använda eldvapen mot sårbara fiender tidigt i ett palats.

Thieves Den
Du får snabbt tillgång till en social yta vid namn Thieves Den. Under spelets gång låser du upp olika föremål du kan utsmycka tjuvlyan med, och dessa föremål köps med valuta du också vinner genom att nå vissa kriterier i spelet. Du kan även fördriva tid med att spela kort här.

Nya platser
Du får besöka den nya stadsdelen Kochijoji, där du kan spela dart och biljard. Dessa är inte bara distraktioner utan den samkväm som uppnås här gör gruppen bättre på att samarbeta, vilket återspeglar sig i bonusar när du växlar mellan karaktärer i strid. Royal bjuder också på andra nya besöksmål som akvariet, där du och din sällskapskrets kan tillbringa kvalitetstid och på så sätt bygga upp både relationen och din karaktärs attribut.

Engelskt och japanskt tal
När du startar ett nytt spel får du välja om du vill ha engelska eller japanska röster, där det sistnämnda resulterar i engelsk text. Jag brukar typiskt föredra japanskt tal eftersom engelskt röstskådespeleri tenderar att vara svajigt, men i Persona 5 är de engelska rösterna faktiskt så bra att jag saknade dem när jag körde igenom spelet på japanska.

Utveckla Personas med en twist
I Persona-spelen utvecklar du nya personas i ditt undermedvetna fängelse, med fängelsevaktaren Igor vid rodret. I femman sker denna utveckling genom att brutalt avrätta två personas för att skapa en ny. I Royal utökas denna process med tillfälliga händelser, så kallade alarm-event, där skapandet av personas modifieras med slumpade attribut. Ibland blir resultatet oväntat positivt, ibland negativt. Du kan också ägna dig åt speciella utmaningar här då och då. Kort sagt, jag skrapar bara på ytan av alla tillägg i Royal här.

Vissa pussel har förenklats
I vissa palats har pussel förenklats, eller fått färre steg, vilket gör dem mindre tidskrävande. Det handlar inte om massiva förenklingar, men nog för att spelets veteraner ska reagera.

En helt ny skoltermin
Den största nyheten vid sidan av det nya palatset är att gänget nu går en tredje skoltermin, där stora förändringar introduceras. Fler detaljer än så skulle vara spoilers, men för er som tillbringat hundratals timmar i originalet kommer termin tre bjuda på några riktiga rallarsvingar till händelser.

Persona 5 Royal
5
Mästerligt
+
Bättre balans i karaktärsutveckling
+
Balanserade och utökade spelsystem
+
Fortfarande ett audiovisuellt mästerverk
+
Nya karaktärer tillför mycket gott
-
Justeringar gör spelet lättare
-
Den nya musiken sticker inte ut
Det här betyder betygen på FZ