Det slog ned som en bomb i Playstation-lägret: "The Last of Us II försenas på obestämd tid". Vissa kanske befarar att det rör sig om en längre försening, men game director Neil Druckmann har i en intervju med Playstation Blogcast försäkrat att de vill släppa spelet så snart de bara kan.

Just nu tittar vi på alla typer av alternativ. Vilket är det bästa sättet att få ut det till alla våra fans så snart som möjligt? Det kommer ta tid för oss att skifta och komma underfund med saker och ting, och även att se hur världen ser ut – saker förändras från dag till dag.

Angående ett digitalt släpp säger han att de inte har bestämt sig än eftersom man oroar sig över att en stor del av världen kanske inte har internetinfrastrukturen som krävs för att ladda ned spelet. Dessa länder förlitar sig istället på fysiska exemplar, och det skulle inte vara rättvist om de blev utan.

Han kommenterar även vissa fans begäran att släppa det demo man visat upp på olika mässor, och förklarar att demot ifråga i princip var en fullständig version av spelet, och att man skulle behöva lägga ned massor av tid på att göra det helt fristående om det skulle släppas till allmänheten.