Den massiva storyläckan från The Last of Us Part II nyligen kan ha orsakats av hackare, inte av missnöjda anställda som det initialt spekulerades i.

I en serie Twitter-inlägg i helgen beskriver en person som kallar sig Pixelbutts hur läckan ska ha gått till. I grund och botten handlar det om ett säkerhetshål genom vilket hackare kommit åt stora mängder data från The Last of Us II och som man alltså förra helgen läckte vitt och brett. Uppgiftslämnaren hävdar att Naugty Dogs personal inte har något alls med läckan att göra – den ska alltså inte vara en protest mot påstått dåliga arbetsförhållanden och hård crunch hos företaget. Pixelbutt säger sig ha känt till läckan sedan februari, och ska ha informerat Naughty Dog om den då.

En källa har lämnat uppgifter till Kotaku som stämmer med delar av Pixelbutts redogörelse. De får ytterligare stöd av den före detta Kotaku-medarbetaren Jason Schreier. Han har dels talat med "två personer med direkt insyn i hur TLOU2 läckte", dels med några Naughty Dog-anställda, och han beskriver samma förlopp. Schreier säger även han att läckan kommer från andra än Naughty Dogs medarbetare.

Det som ska ha hänt är att hackare i januari upptäckte ett säkerhetshål hos Naughty Dog som gjorde det möjligt att komma åt kod från företagets spel på Amazons servrar. Och i april ska hackarna ha lyckats få hem det läckta Last of Us II-materialet och förra helgen läckte man det alltså.

Huruvida Pixelbutt, som är anonym, talar sanning är okänt. Personen säger sig inte ha med hacket att göra. Uppgifterna ska komma från en någon i direkt anslutning till läckan, men inte själva läckan.

Uppgifterna har såvitt känt inte kommenterats av Sony eller Naughty Dog.

Sony sa förra veckan till Polygon att man identifierat de huvudansvariga för läckan, och att de inte hade någon relation till Sony eller Naughty Dog. Det är okänt om någon gripits.

The Last of Us Part II släpps hursomhelst till PS4 den 19 juni. Håll tummarna för en riktigt regnig midsommar.