En artikel hos Polski Game Dev (grov översättning) beskriver Techlands arbete med open world-zombiespelet Dying Light 2 som kaotiskt.

I artikeln uppger anonyma medarbetare brister på en mängd områden, och företaget får tung kritik för hur utvecklingen styrs och sköts. En medarbetare kallar spelet "en total röra". Intrig, gameplay och mekanik sägs ändras konstant, vilket leder till konstant merarbete och sjunkande moral hos de anställda som aldrig når mål, enligt denna person, som tillägger att ledningen "absolut inte har en aning om vad de håller på med."

Spelets creative director är den mångåriga Techland-medarbetaren Adrian "Pyza" Ciszewski, och han får en stor del av kritiken. Han påstås vara den som ligger bakom de många ändringarna, och en person säger att han fått ansvar för arbetsuppgifter han inte klarar att hantera. Han beskrivs också som arbetsnarkoman, och ska ha tvingat folk att jobba sena kvällar. Ett 50-tal personer uppges ha lämnat eller sparkats från företaget på grund av dålig ledning och tuff arbetsmilja det senaste året.

Techlands pr-manager Ola Sondej säger i en tweet att den översatta polska artikeln är "totalt felaktig". Originalartikeln på polska kommenterar hon inte. Hon tillägger att spelet mår bra och att det kommer.

Dying Light 2 skulle ha släppts i våras, men sköts i början av året fram. Vi har ännu inget nytt releasedatum, men eftersom det kommer till PS4 och Xbox One (samt pc) får vi nog se det innan PS5 och Xbox Series X landar i slutet av året. Vi håller tummarna.