I samarbete med Nvidia

Denna artikel produceras i samarbete med Nvidia. Tack vare sponsorskap och samarbeten kan FZ fortsätta erbjuda högkvalitativt innehåll utan kostnad för läsaren.

Diskussionen kring bilduppdatering i spel långt ifrån ny men ofta har vi gått på magkänslan, det känns helt enkelt bättre att lira ett multiplayerspel i högre fps än 60 bilder per sekund. Men nu har Nvidia själva undersökt korrelationen mellan hög prestation och hög fps i actionspel och kan utifrån deras egna resultat säga att det stämmer. Enligt deras statistik kan kill/death-ratio öka med så mycket som 90 % om man jämför mellan 60 och 180 fps.

Nvidia menar att du presterar bättre med högre fps i tävlingsinriktade spel som battle royale. Rätt eller fel? Rösta och diskutera!

Därför handlar veckans fråga om hur du håller med om påståendet; att högre fps gör att du presterar bättre i multiplayerspel.

Det handlar dock inte bara om att högre fps gör animationer och rörelser smidigare, det påverkar också fördröjningen mellan vad som händer i spelet och vad du kan se på skärmen. Som du kan se i videon nedan gör det att du kan se fiender snabbare vid 144 hz kontra 60 hz.

Detta är Nvidia-kampanjen Frames Win Games:
Nvidia har studerat korrelationen mellan K/D-ratios och hög FPS – tävlingsinriktade spel kräver hög bildfrekvens och snabba reflexer för att sålla mellan vinnare och förlorare. Ett snabbare grafikkort kan leverera högre bildfrekvenser så att du kan se, sikta och reagera snabbare än dina motståndare. E-sportproffs har under många år använt snabba grafikkort, skärmar med hög uppdateringsfrekvens (144+ Hz) och optimerade inställningar för att nå höga bildfrekvenser. Allt för att kunna ge dem ett övertag i den sport de utövar.