Calle utmanar sina fördomar och får dopaminkickar i hängmattan

Ibland slås jag av det bisarra. Att i min ficka, på en armlängds avstånd, ligger en pryl med så mycket beräkningskraft att min första dator är en miniräknare i jämförelse. En manick som kan driva VR-upplevelser, förstärkt verklighet och spel men som till större delen av tiden används för att doomscrolla sociala medier och skicka meddelanden. Eller para ihop tre likfärgade pluppar som om det vore vore 2001.

Är det inte dags att vi faktiskt erkänner att mobiler idag är fullt kapabla att leverera samma sorts upplevelser som mycket annan spelhårdvara?

Jag minns hur snacket gick inför släppet av Halo, som under utvecklingens gång hade blivit Xbox-exklusivt och därför bara kunde styras med gamepad. Och fastän vissa fortfarande håller fast vid att det är omöjligt att lira fps-spel med något annat än mus och tangentbord har de flesta av oss insett att det går. Hela generationer har växt upp med detta som standardval och bli därför inte förvånade över att de blivit jäkligt duktiga. Nu håller samma sak på att hända med pekskärmar.

Razer lanserade sin spelinriktade mobil för tre år sen. Många fattade inte grejen då.

När jag började snegla på spelmöjligheterna på mobiler kändes därför fps som den sista bastionen att erövra, för vi kan väl ändå vara överens om att många andra upplevelser redan fungerar prima? Och då menas inte enbart match-3-spel och andra genrer som känns mer naturligt med en pekskärm, gamla klassiker som Baldur's Gate, Knights of the Old Republic och Xcom har redan hittat till våra fickor.

Men ja, jag vill kunna “kötta lite” i hängmattan på landet i sommar.

Till min hjälp under det här testat har jag haft ett gäng olika telefoner som på olika sätt profilerat sig som just gaminglurar. Från 2017 års Razer Phone och fjolårets Asus ROG Phone 2j, till de nyligen släppta Motorola Edge+ och Oneplus 8 Pro. Samt en Iphone 11 för att det är min privata lur. Testet kommer inte att djupdyka i tekniska specifikationer utan fokusera på upplevelsen, vilka aspekter av dessa ändå ganska olika telefoner jag uppskattar i spelsammanhang.

ROG Phone 2 skriker gaming...

... medan Motorola Edge Plus är betydligt mer sober.

Men om du gillar data i snyggt uppställda tabeller hittar du deras innanmäten blottade lite längre ner på sidan. För nu ska vi snacka om det som verkligen öppnade ögonen för mig vad det gäller spelade på telefoner.

"Den största revolutionen är i min bok inte snabbare skärmar och mjukvara"

Den största revolutionen är i min bok inte snabbare skärmar och mjukvara som stänger av notiser medan du spelar (även om det är tacksamt), utan möjligheten att koppla en gamepad till telefonen. Sedan i mitten av förra året kan du ta din Dualshock 4 eller nyare Xbox One-gamepad och para dem med din enhet via blåtand. Helt plötsligt kan du lira Fortnite, Call of Duty och andra actionspel på samma sätt som på din konsol.

Utbudet breddades ytterligare genom att Xbox släppte en förhandsversion av Project Xcloud till mobiler som låter dig streama spel som Gears 5, Destiny 2 och andra stortitlar som inte kommer släppas på mobiler de närmaste åren. Det är inte lika sommarstugevänligt då det kräver en stabil internetlina men hemma i soffan fungerar det förvånansvärt bra. Det lämpar sig såklart bättre för lite långsammare titlar såsom Brothers: A Tale of Two Sons än Just Cause 4 men med 5G-tekniken runt hörnet kommer det att förändras bara inom något år.

Fokus ligger som sagt å snabba actionspel, främst Fortnite och Call of Duty: Mobile. Det är dock en betydande skillnad mellan dem, där Fortnite är samma spel som är tillgängligt på andra plattformar (med crossplay!) och som namnet avslöjar är Call of Duty en fristående titel. Och som jag blev beroende av den sistnämnda.

Det känns som gamla klassiska Call of Duty, med enkla banor och snabb action. Visst måste man ibland vada igenom klassiskt mobilspelsnonsens (det är trots allt gratis) men väl inne i matcherna är det renodlad action som gäller. Responsen i styrspakarna är inte på topp men eftersom majoriteten som lirar ändå kör med touch-kontroller gör det inte så mycket. Det känns precis som året då jag snöade in på Black Ops på Xbox 360. När jag inte sitter vid en pc och hela tiden känner en press på att lira på topp har jag lättare att ta Call of Duty Mobile mer med en klackspark. Bara kötta lite.

Fortnite är som sagt samma spel, såklart ordentligt nedskalat grafikmässigt men på den lilla skärmen gör det inte så mycket. Epics megahit spelas sällan för sina yttre egenskaper ändå. En av mobilerna, Oneplus 8 Pro, har nyligen lanserat stöd för att köra det i 90 fps mot de andra telefonernas 60 fps, med blandad framgång. Det är sällan ¨den når den absoluta toppen, istället ligger det kring 70-80 fps och skillnaden mot låsta 60 bilder/sekund är försumbar. Jag gillar dock att du i Fortnite kan ställa in vilken fps du siktar på och spelet anpassar sig efter hårdvaran som sitter i mobilen. Överlag känns Fortnite dock betydligt flaxigare i bilduppdateringen än Call of Duty: Mobile som håller sig stabilt på 60 fps.

Överlag gör alla telefonerna ett bra jobb, till och med den tre år gamla Razer Phone hänger med så i slutändan är det telefonens övriga egenskaper som borde avgöra vilken du ska investera i. En större skärm förhöjer såklart upplevelsen och där har ROG Phone 2 en fördel, samtidigt som jag gillar utseendet och designen på Motorola Edge+ och Oneplus 8 Pro mer. Båda har avrundade kanter och den förstnämnda har stöd för att sträcka spelupplevelsen så långt ut i kanterna som möjligt. Det var dock något jag stängde av då delar av gränssnittet “simmade ur bild”.

"Stirra dig heller inte blind på tummen"

Om du kommer lira mycket är såklart stora skärmar väldigt trevligt, samtidigt som en sådan lur såklart inte är lika lätt att ha i fickan. Stirra dig heller inte blind på tummen, både Oneplus och Motorola är väldigt långsmala, men spelytan kommer likt en Youtube-rulle inte täcka hela den tillgängliga skärmen.

Några av modellerna har också försökt skapa bumberknappar, antingen på de omslutande kanterna av skärmen eller genom ultraljudsteknik. Men jag kan starkt rekommendera att istället köpa en hållare till din gamepad. Om du väljer en Xbox One-gamepad, tänk på att det måste vara den nyare modellen med blåtandsstöd. Visst, du ser lite puppigare ut i lokaltrafiken men å andra sidan kommer din k/d skjuta i höjden.

Oneplus 8 Pro är tillsammans med Motorola Edge Plus helt klart de snyggaste lurarna

Efter flera veckors spelande på mobilen kan jag konstatera två saker: för det första att fps-spel fungerar alldeles strålande, om du inte är en bokstavstroende pc-apostel. Om du är ute efter förstapersonsaction i hängmattan finns det egentligen inget annat som hindrar dig. För det andra att Iphone brädas av flera år gamla Android-telefoner, främst när det gäller upplösningen och storlek på skärmen. Men de har fördel av att erbjuda Apple Arcade som är en väldigt trevlig speltjänst för dig som skyr free 2 play-spelen som pesten.

Mobiler har några år kvar till att helt ersätta stationära spelmaskiner, i alla fall för oss gamlingar, men det råder inga tvivel om att detta bara är början.

Testade mobiltelefoner

Razer Phone

Iphone 11

Asus ROG Phone 2

Motorola Edge+

Oneplus 8 Pro

Chipset

Qualcomm MSM8998 Snapdragon 835

Apple A13 Bionic APL1W85

Snapdragon 855+

Snapdragon 865

Snapdragon 865

CPU

Quad-core

Hexa-core, 2 650 MHz

Octa-core, 2 960 MHz

Octa-core, 2 840 MHz

Octa-core, 2 840 MHz

GPU

Adreno 540

Apple-designed 4 core

Adreno 640

Adreno 650

ADRENO 650

Batteri

4000 mAh

3110 mAh

6000 mAh

5000 mAh

4510 mAh

Skärmstorlek

5,7 tum

6,1 tum

6,59 tum

6,7 tum

6,78 tum

Upplösning och hz

2560 x 1440 LCD @ 120 Hz

1792 x 828 LCD @ 60 Hz

2340 x 1080 Amoled @ 120 Hz

2340 x 1080 Oled @ 90 Hz

3168 x 1440 Amoled @ 120Hz

RAM

8 GB RAM

4 GB LPDDR4

12 GB RAM

12 GB LPDDR5

12 GB LPDDR5

Lanserad

2017

2019

2019

2020

2020

Spelfunktioner

THX-certifierade, framåtriktade stereohögtalare

Apple Arcade

Speltillbehör, airtriggers, löstagbar fläkt

Bumper-touchknappar

Stöd för 90 Hz i Fortnite

Skicka en rättelse
Fokuset på testet var inte mobilerna i sig, och det var den vi hade tillgänglig i form av en privat telefon. 09/07 Varför jämförde ni bara med den minst av tre iPhone 11-modeller? Är väl knappast den som är aktuell för spelande om man vill ha skärmyta? Hade varit intressant att jämföra prestanda med FPS-räknare mellan samma spel, än att försöka jämföra helt olika... 09/07 Dessutom är det väl den starkaste av alla gällande både CPU och GPU? Men det kanske inte märks så mycket? Undrar också hut mycket det där med skillnaderna i pixeltätheten märks sinsemellan moderna telefoner som oftast redan har hög pixeltäthet jämfört... 25/06 Håller inte med. Project X cloud fungerar super på 4G modem.Sen att någon skulle vilja använda en dual shock även till mobil låter jättemärkligt. Bara köp en Xbox kontroller o se att det finns bra lösningar därute. Dessutom har ni missat en grej med skä... 25/06 Om det funkar bra vill jag se en "Calle pwns mobilenoobs" video montage =) 25/06 Kanske! Blev nyfiken att testa nu. 25/06 Jag vet inte kanske, tycker annars om man kan peka med fingret borde man kunna då "peka" med musen =p 25/06 Måste ju bli lite samma problem som med fulhack till konsoler, där accelerationen i styrspakarna som emuleras är för liten. 25/06 Carl of Doodie ❤ 24/06 Kan tycka att denna kritiken blir lite orättvis när iPhone-modellen i fråga såldes som en instegsmodell där man specifikt tummat på skärmen (kvalitet+upplösning, dock inte storlek) för att få ned priset. Den är även 2500-4500kr billigare än övriga model... 24/06