Kostnaden för att göra AAA-spel stiger för varje ny generation. Spelen blir snyggare, och dessutom har många av dem på senare år svällt i längd, till exempel aktuella The Last of Us Part II som beräknas ta omkring 25 timmar att klara av. Det är uppskattningsvis tio timmar mer än föregångaren.

Det här är inte en hållbar affärsmodell. Det menar Shawn Layden, anställd hos Sony i 25 år och på slutet chef för Playstation Worldwide Studios innan han lämnade företaget förra året. Han hänvisar till när storspel kostade en bråkdel av dagens kostnad att tillverka, och att ett AAA-spel till dagens konsolgeneration kostar 80-150 miljoner dollar (upp till cirka 1,4 miljarder kronor). Samtidigt kostar ett AAA-spel i dag ungefär lika mycket som när Layden började i branschen, säger han uppger Games Industry.

It's been $59.99 since I started in this business, but the cost of games have gone up ten times. If you don't have elasticity on the price-point, but you have huge volatility on the cost line, the model becomes more difficult. I think this generation is going to see those two imperatives collide.

Layden tror inte denna modell kommer hålla när nästa konsolgeneration anländer i slutet av året. Han menar att branschen måste ta ett steg tillbaka och fundera på vad man kan göra och vad spelarna vill ha.

I don't think that, in the next generation, you can take those numbers and multiply them by two and think that you can grow. I think the industry as a whole needs to sit back and go, 'Alright, what are we building? What's the audience expectation? What is the best way to get our story across, and say what we need to say?'

Han tror att kortare spel kan vara en lösning, en återgång till spel som kanske är 10-15 timmar långa. Eftersom personal är den huvudsakliga kostnaden vid speltillverkning skulle kortare spel kräva färre medarbetare och på så sätt minska kostnadsökningen.

Personally, as an older gamer... I would welcome a return to the 12 to 15 hour [AAA] game. I would finish more games, first of all, and just like a well edited piece of literature or a movie, looking at the discipline around that could give us tighter, more compelling content.

Men Layden får mothugg av Mat Piscatella, branschanalytiker hos The NPD Group. Han menar att ett AAA-spel som är 10-15 timmar långt inte kommer sälja tillräckligt bra för att täcka 2-3 års utvecklingskostnad. Istället krävs då fler intäkter i form av prenumerationer för att gå runt, spår han.