FZ, liksom stora delar av spelvärlden, har satt betyg på Ghost of Tsushima. FZ, liksom stora delar av spelvärlden, delar ut fina betyg. I skrivande stund ligger Opencritic-snittet på höga 85.

Andra PS4-exklusiviteter har visserligen nått högre, till och med en bit över magiska 90-snittet – som exempelvis Persona 5 (94), God of War (95), Uncharted 4 (92) – men det (förmodligen) sista riktigt stora Playstation 4-exklusiva spelet ser ut att leverera ett maffigt, somrigt samurajäventyr.

Stirrar man sig inte blind på siffror kan man exempelvis läsa att IGN hyllar världen som "en av de vackraste hittills". Gameinformer menar att Sucker Punch tar open world-receptet och ger det en egen touch som gör det mer "moget". Metro tillhör den mer kritiska klicken och konstaterar ett kompetent men "för välbekant och ytligt" spel. Och vad FZ tycker? Ett smakprov ur recensionen:

Ghost of Tsushima är inte fulländat. Den öppna världen kan tynga ner spelet, inledningen tar onödig tid på sig, och stundom kan striderna bli mer röriga än eleganta. Dessutom liknar många fiendeläger varandra lite väl mycket. Jag hade önskat mig en rikare spännvidd.

I samma ögonblick inser jag att Tsushima infriar desto fler önskningar. Berättelsen är vacker och framförs med värdighet – jo, på både engelska och japanska. Snarare än att handla om många är den intim med några få vars noveller med tiden bygger upp en gripande roman. En mors sorg, en mästares misslyckande, en krigarmunks ånger. Det blir en effektiv, blodig bladvändare.