Prenumerationstjänsten Xbox Game Pass är en slags Netflix-modell för spel, som ger Xbox- och pc-spelare tillgång till ett föränderligt spelbibliotek. Förstapartsspelen från Xbox Game Studios blir tillgängliga dag ett och från september ingår även Xcloud i Xbox Game Pass (Ultimate).

Tjänsten har fem gånger fler prenumeranter än Playstation Now och inför Xbox Series X är orden "Xbox", "Game" och "Pass" ständigt på Xbox-teamets läppar. Om den är lönsam...? Inte direkt.

Det magiska ordet vi letar efter är "ännu".

Aaron Greenberg erkänner utan omsvep för What's Good Games att tjänsten kortsiktigt inte är så lönsam för Microsoft. Men! Grejen är att satsningen är långsiktig och planen är att bygga upp en stor spelarbas över tid. Att leverera mer än spelaren väntar sig är en uttalad strategi.

When people feel like you're over-delivering on value, they want to not only continue to use your service but they want to tell their friends about it. The most powerful marketing is word-of-mouth marketing. We can't create as many advertisements, as many assets as we want, but if both of you go tell one of your closest friends, "You have to get Game Pass!" that's way more effective than any marketing I can do.

Därför fortsätter man satsa aggressivt på "värdefullt innehåll" för spelaren, även om allt i nuläget inte är särskilt lönsamt. Greenberg skrattar bort oron om att detta kan försätta Microsoft i fara.

We always laugh when we hear that. Please don't worry about us. Microsoft is going to be alright. We're gonna make it.