Ghostwire Tokyo har fått en hel del uppmärksamhet sedan det utannonserades av en passionerad Ikumi Nakamura vid E3 2019. Att det kretsar kring diverse onda väsen från japanska folksagor, vandringssägner, spökhistorier och andra kusligheter har gett många intrycket att det rör sig om ett skräckspel, och det faktum att Resident Evil-skaparen Shinji Mikami är med på ett hörn har i princip cementerat detta.

Men i en intervju med IGN poängterar spelregissören Kenji Kimura och just Shinji Mikami att så inte är fallet, även om spelet innehåller survival-inslag.

Ghostwire är inte ett skräckspel, utan ett action-äventyrsspel. Så vi hoppas att det kommer visa att vi kan göra spel som inte är skräck.

Mikami påpekar att de inte har tappat sin passion för "survival horror"-genren, men att man nu fokuserar på att göra Ghostwire Tokyo så bra som möjligt.

I spelet har någon form av katastrof dödat merparten av befolkningen, och protagonisten har själv varit med om en upplevelse som gett vederbörande övernaturliga krafter. Med hjälp av olika handtecken kan man nyttja dessa för att ta sig fram i världen och slåss mot väsen som kallas "The Visitors".