Halo Infinite till Xbox Series X spåddes av många bli vad Halo: Combat Evolved var för Xbox för många år sedan; en releasetitel med kraften att kränga konsoler så det sjöng om det. Så blir det inte, för spelet (som också släpps till pc och Xbox One) är försenat till någon gång under 2021.

Visserligen kan nya Halo fortfarande bli en formatsäljare, men blir det inte i slutet av 2020.

Rutinerade Xbox-insidern Brad Sams har talat med utvecklarkällor som vill vara anonyma, och enligt dem har Halo Infinite präglats av problem under åratal – av flera slag. Till exempel ska problemen med att bygga ett nytt Halo med gamla principer i en ny spelmotor till ett nytt format ha orsakat huvudvärk. För att ändå lyckas nå releasemålet ska 343i ha outsourcat delar av utvecklingen, och dessa ska enligt artikeln ha varit fler än gängse norm för AAA-spel.

Trailern från 2019 ska exempelvis ha varit outsourcad, hävdar Sams, vilket ska ha gjort att den ser väldigt annorlunda ut (bättre?) jämfört med den omtvistade kampanjdemo vi nyligen fick.

Slitningarna ska ha varit skälen till varför Tim Longo, creative director, lämnade 343i i augusti 2019, vilket även efterföljaren Mary Olson gjorde. Till denna cocktail lägger vi även en pandemi vilket allt sammanräknat ska ha gjort utvecklingen komplicerad – om vi ska tro Brad Sams, alltså.

2021 är det upp till bevis om Halo Infinite ändå lyckas ro alltsammans i hamn.