Den persiske prinsen ska som bekant få nya kläder, men Prince of Persia: Sands of Time Remake har inte direkt fått ett kungligt mottagande av spelvärlden, inte minst på grund av att grafiken ser något daterad ut, vilket även påpekades i FZ:s förhandstitt.

Nu har Ubisoft India – som står för utvecklingen – kommenterat saken. Så här sade spelregissör Pierre Sylvain-Gires till The Mako Reactor:

Om man tar ett spel som gjordes för 17 år sedan så finns det definitivt rum för grafisk förbättring, och vi ville verkligen ge ett unikt utseende till spelet eftersom Prince of Persia: Sands of Time faktiskt har en fantastisk handling [...] Så vi beslutade oss för att satsa på en unik, visuell behandling för att få det här spelet att stå ut från andra spel. Det är inte ytterligare ett Assassin's Creed, det är inte samma som Prince of Persia från 2008.

På frågan om det visuella är resultatet av begränsningar vad gäller budget eller tid svarade produktionsdirektör Sashi Menon att så inte var fallet, utan att man som mest haft 170 personer som jobbat på spelet samtidigt. Han betonar att spelet inte har sett en minskning i varken tid eller budget, och att kvalitet är av yttersta vikt och något man haft med sig ända från början.