Strauss Zelnick, Take-Two-vd, tror inte att molnspelande som Xcloud och Google Stadia kommer få så värst stor betydelse för spelbranschen. Det berättar han i en lång intervju med Protocol. Att teknologin skulle få spelandet att mångdubblas tycker han inte känns verklighetsförankrat alls.

Hypen var massiv, menar han. "Vissa parter" sa att då det finns 130–140 miljoner konsoler i omlopp, men miljarder datorer och smartphones, skulle marknaden kunna mångdubblas.

Of course that doesn't make any sense at all. Because the implication is you are super interested in video games but you were just unwilling to buy a console. I mean, I'm sure there were people like that, but if they are so interested that they want to pay $60 or $70 for a front-line title, it's hard for me to believe they were unwilling to spend $250 on a console to be able to do it ever in their life.

Ett annat stort problem är teknologin – helt enkelt hastigheten på internet, säger Zelnick.

Vd:n har tidigare uttryckt sig kritiskt, då mot Stadia i synnerhet. I maj menade han att Google lovade för mycket, och därmed gjort konsumenter besvikna. Han tycks inte ha ändrat inställning.

So I suspect it will not be transformative. I'm speaking against my own interests, right? We're supposed to paint this picture of nirvana; however, I just don't think it's nirvana.