Fem år efter de prisvärda rattarna G29 och G920 vill Logitech få oss att uppgradera. G923 heter deras senaste styrdon, som trots att det marknadsförs som nytt har många likheter med sina fem år gamla föregångare. Så nykomlingen säljs istället med löften om framtidens force feedback.

Trueforce kallas den nya FF-tekniken, och den bygger på att rattens två force feedback-motorer processar information direkt från spelets fysikmotor. Det ska ge våra händer mer detaljerat och verklighetstroget skak. Och Assetto Corsa Competizione ger Logitechs PR-avdelning rätt: feedbacken är riktigt bra, både från däckens kontakt med vägbanan och de mer subtila vibrationerna som ger både spelet och ratten mer liv.

Säg hej till Logitech G29... nej, G920... nej, G923!

Det är ungefär samma säljargument som Thrustmaster använder med sin utmärkta men svindyra T-GT-ratt (recension). Båda lockar med nyare (men sinsemellan helt olika) FF-teknik, och båda gör ett bra jobb. Samtidigt uppstår det lilla problemet att den nya tekniken funkar i ytterst få spel. När detta skrivs funkar Logitechs Trueforce i Assetto Corsa Competizione, Grid och Gran Turismo Sport – det är allt. Max tre spel alltså, och kör du inte PS4 krymper de till två (GT Sport är ju ett PS4-spel). Alldeles för lite förstås. Det är upp till spelutvecklarna att bygga in Trueforce-stöd, så fler spel kan dyka upp längre fram. Men givetvis finns vanlig hederlig force feedback att falla tillbaka på i alla spel som ännu inte har Trueforce-stöd.

"Den nya tekniken funkar i ytterst få spel"

G923 finns i två utföranden: för pc och PS4 respektive för pc och Xbox One. Förutom konsolspecifika symboler på ett par knappar är de exakt likadana, och formmässiga kopior av PS4-ratten G29. (Xbox One-syskonet G920 saknade LED-varvräknare och ett par reglage, men var i övrigt samma ratt). Samtliga reglage från konsolernas gamepads finns på rattens framsida, minus de analoga styrspakarna men plus ett vridreglage och plus/minus-knappar. Och givetvis två växelpaddlar strax bakom ratten.

Fästanordningen har hängt med sen G25:an år 2006. Och varför inte?

En till G25-repris: spår där kablarna kläms fast.

Glädjande nog kommer G923:an fungera med Playstation 5 och Xbox Series X/S. Till Xbox är bekräftat, och Sony har sagt att officella PS4-tillbehör ska funka på PS5, så det bör vara klart även där. Därmed slipper du köpa ny ratt när konsolerna levlar upp en generation.

"Det känns rätt okej med den råa, grova känslan i en finsk bonnläpps-racer"

I vanlig Logitech-ordning är kvalitetskänslan hög, med en robust ratt som snurrar 900 grader och är klädd i läder, har rejäla reglage och stabil byggkänsla. Pedalerna är av metall och basplattan i plast, och de är betydligt bättre än de hos konkurrenten Thrustmasters rattar i samma prisklass. Visserligen är ratthus, spännvred och lite annat byggt i plast, men så är detta heller ingen lyxprodukt. Fästanordningen är exakt likadan som i den 14 år gamla G25:an, och även här får Thrustmaster se sig omsprungna.

Kraften från force feedback-motorerna skickas till ratten med kugghjulsteknik. Det är grovhugget och låter en hel del jämfört med remdrift, som sitter i bland annat Thrustmaster T300 RS. Redan G29/G920 fick kritik för sin gamla teknik, och det är märkligt att Logitech inte fixat något bättre fem år senare. Hackigheten varierar mellan spelen, så förmodligen handlar det om hur bra force feedback-kod de har. I första Assetto Corsa glappar styrningen ibland uppemot centimetern där inget motstånd alls finns, sen hugger motorerna plötsligt tag i ratten. Även i Wreckfest känns kuggarna tydligt, men där saknas glappen och det känns rätt okej med den råa, grova känslan i en finsk bonnläpps-racer. Men i Trueforce-liren Competizione och Grid förmedlas kraften mjukt och fint.

Trueforce-skaket används också för att återge motorljud, men det är en idé som måste kalibreras för att funka anständigt. När jag startar Competizione första gången är jag övertygad om att ratten pajat – den vibrerar så högljutt att spelet överröstas. In i menyerna, skruva ner från 100 till 10 procents motorljud, och upplevelsen blir uthärdlig. Men inte alls nödvändig, så jag stänger av funktionen.

G923:an har ett par andra nyheter att locka köpare med. Nämligen en bromspedal som ger lite mer motstånd (jag gillar skarpt!), och möjlighet att använda dubbelkoppling. Det används i bland annat F1 för att kunna starta utan missöden, och Logitechs lösning är att du kan programmera en knapp för att lösa detta. Lämpligt att använda om du kör F1 2020, till exempel.

"En bra ratt med ett dåligt pris"

Och där tar nyheterna slut. G923 är till stora delar en lätt uppgraderad G29-kopia med ny men begränsad force feedback, lite styvare broms och en alternativ kopplingsteknik. För dessa nyheter får du i nuläget ge omkring 4 500 kronor, medan G29 och G920 kostar mindre än hälften. Det är en jobbig jämförelse för nykomlingen, och sitter du på en av föregångarna är det extremt svårt att förklara varför du skulle byta upp dig. Force feedbacken är bra, men... nej, det är för mycket pengar. Även om du inte äger ratt eller tänker uppgradera från nåt billigare, känns prislappen svettig för vad du får.

Samtidigt är G923 verkligen inte dålig. Finishen och pedalerna slår utan problem Thrustmaster T300 RS, det nya skaket är riktigt trevligt och doften av läder ska inte underskattas. Men för det här priset är klivet till genuint svinbra produkter som Fanatec CSL Elite (recension) väldigt kort. Den blir din för ungefär 6 500 kronor, alltså lika mycket pengar uppåt som du sparar på att gå ett steg nedåt med en G29/G920.

G923 är en bra ratt, men med helt fel prislapp.

Logitech G923
3
Bra
+
Robust byggd
+
Skön ratt och pedaler
+
Trueforce är bra...
-
... men finns bara i tre spel
-
Gammal force feedback-teknik
-
Alldeles för dyr
Det här betyder betygen på FZ