Uppdatering: Vi har nu också testat med extern SSD på Xbox Series X.

Under hela året har vi förundrats över hur stort fokus lagringen i nästa generations konsoler fått. Men, när vi själva fick möjlighet jämföra laddtider i en rad spel var det svårt att inte bli lite imponerade. Att kunna gå från viloläge, rakt in i ett spel på strax under tio sekunder kommer att påverka ens dagliga spelande.

I samband med att Xbox Series X landade på redaktionen fick vi också en gedigen lista på vilka bakåtkompatibla spel som vi kan testa just nu och bland dem plockade vi ut sex stycken titlar. Vi klockade tiden från att man i menyn trycker "fortsätt", "ladda sparfil" eller liknande tills att man var inne i spelet och hade kontroll över karaktären.

I direkt jämförelse med Xbox One X, som i standardutförande är utrustad med en mekanisk hårddisk, är resultatet som väntat väldigt bra. Beroende på titel skalar Xbox Series X bort 56 till 83 procent av laddtiden.

Det är såklart inte bara den snabbare lagringen som gör detta utan också den betydligt mer kraftfulla hårdvaran i stort. Därför testade vi också effekten av att ladda samma spel från en extern SSD med USB 3.1 på en Xbox One X. Vi vet att många utrustat nuvarande generations konsoler med SSD:er för att ge dem en boost. Alla tider angivna i sekunder.

Spel

Series X (omladdning)

Series X (Extern SSD 3.1)

One X HDD (omladdning)

One X (Extern SSD, 3.1)

Outer World

9 (6)

10 (7)

41 (36)

22 (14)

Red Dead Redemption 2

39 (26)

40 (27)

89 (71 )

53 (26)

Doom Eternal

5,5 (5,5)

6 (5)

34 (31 )

15 (15)

Grounded

7,5 (7,6)

8 (8)

44 (42)

20 (20)

Hellblade

7,5 (7,5)

8 (8)

45 (41)

16 (16)

No Mans Sky

25

29

105

60

Uppdatering: Som synes är laddtiderna från extern SSD till Series X närmast identiska med spel körda från konsolens interna lagring. Eftersom en extern SSD normalt kostar mindre än minneskortet till Xbox Series X/S är det billigare att lagra äldre Xbox-spel på en sån, och använda den interna lagringen till Xbox Series-spel.

@dTexN Svängde ihop de rena laddningstiderna i ett stapeldiagram för att visualisera skillnaderna mer.

Alla siffror anger laddtider i sekunder. Siffran inom parantes är hur snabbt samma sparfil laddats in en andra gång, när en del av informationen redan finns i minnet. Vi tänker oss ett scenario där du dör och behöver börja om från senaste sparade punkten. I alla spel förutom No Man's Sky, som överlag gav ganska inkonsekventa tal, gick detta snabbare än ursprungsladdningen.

Vi ska också poängtera att detta fortfarande är hårdvara som inte fått sina sista trimningar inför den skarpa releasen om en månad.

Om det är någon titel du vill att vi testar - skriv i kommentarstråden.