Mycket snack kring Spider-Man-remastern till PS5 har handlat om hur du ens kan få tag på spelet (facit: via Spider-Man: Miles Morales) men idag ger Digital Foundry oss en närmare teknisk titt.

Digital Foundry lyfter direkt fram raytracing-elefanten i rummet, och berör kritiken som Spidde-remastern fått ta emot. De beska dropparna har handlat om allt från kompromisser till frågan om detta ens är raytracing. Testet slår fast ett par viktiga punkter. Detta är bara början för raytracing på konsolerna, och ju mer tekniskt kompetent spelet är desto fler blir kompromisserna. Därför, förklarar Digital Foundrys Alex Battaglia, är raytracing i exempelvis Minecraft något helt annat.

För en mer djuplodande inblick rekommenderas videon undertill eller texten hos Eurogamer. Battaglia menar att det finns skäl till optimism då detta som sagt är begynnelsen. Dessutom, menar han, är ger det bra vibbar att se så här mycket raytracing-stöd redan vid PS5-releasen.

Insomniac has broken cover with a more detailed reveal of its ray tracing features in Marvel's Spider-Man Remastered and Marvel's Spider-Man: Miles Morales... but it appears that some people aren't impressed with the effects and some believe it's not ray tracing at all! The truth is that this is first generation work on bleeding edge technology.