Efter att under många år haft starka Playstation-band har Quantic Dream med David Cage i spetsen börjat ge ut sina egna spel. Heavy Rain, Beyond: Two Souls och Detroit: Become Human har alla kommit till pc på senare tid, och rimligt vore väl om Xbox-släpp väntar framöver.

Det, och helt nya spel. I en intervju med Wccftech säger David Cage att det, trots att det aldrig tidigare hänt, inte är uteslutet med uppföljare. Han vill dock inte göra det för att tjäna snabba pengar, utan det ska "kännas i hjärtat". Hittills har han inte haft något mer att säga om en av sina spelvärldar, men det kan alltså ändras beroende på vad Cages hjärta säger åt honom att göra.

Cage lyfter också fram det "fantastiska" gensvaret som Detroit: Become Human har fått sedan releasen (2018 på PS4, 2019 på pc). Med sina 5 miljoner sålda ex är det studions bästsäljare.

Trots att Quantic Dream inte jobbat med uppföljare delar deras titlar ett filmiskt dna, men Cage menar att känslosamma upplevelser också kan fungera i öppna spelvärldar. Han vill inte säga vad deras nästa spel är, men poängterar återigen att han inte vill låsa fast sig vid en viss typ av spel.

Storytelling is a very flexible device that can be used under different forms with almost any type of gameplay. I try not to have any definitive dogma, except to keep the player's emotional experience paramount. There are many ways to achieve an emotional impact in games and this is what makes the format so exciting.