En gång var Blizzard med sina Warcraft- och Starcraft-spel kungar över realtidsstrategi. Men det var då det. På senare år har vi visserligen fått en Warcraft III-remaster, men turerna kring den känner du förmodligen till. På Metacritic har pc-spelet 0,6 av 10 i snitt. 30 000 har tyckt till.

Nyligen stod det också klart att det efter tio år var slut på nytt Starcraft II-material.

Vad händer nu? Warcraft IV...? Starcraft III...? Av en del att döma: absolut inte. En rad veteraner som arbetat med både Starcraft II och Warcraft III har lämnat Blizzard och börjat på ny kula. Här hittar vi bland andra Tim Morten (f.d. production director för Starcraft II), Tim Campbell (lead campaign designer för Warcraft III: The Frozen Throne) och Jesse Brophy (art director som jobbat med Starcraft II och Diablo IV). Deras mål? Att göra rts-spelen stora igen och skapa nästa stora rts.

Varför kunde man inte göra detta via Blizzard? En retorisk fråga kanske, men allvetande Jason Schreier påstår att Activision Blizzard inte längre är intresserade av att producera realtidsstrategi. Anställda ska ha försökt pitcha idéer men det ska ha sedan ett bra tag "stått tydligt och klart" att genren inte ger de pengar som Activision Blizzard-vd:n Bobby Kotick önskar.

I've heard stories of Blizzard folks trying to get RTS games greenlit in recent years with no success, so it's sadly no surprise to see a bunch of devs who love the genre starting their own company.