Det klassiska äventyrsspelet Blade Runner från 1997 håller på att remastras av Nightdive Studios, men enligt en intervju med Eurogamer har projektet visat sig vara mer problematiskt än man inledningsvis trodde. De sade tidigare att remastern skulle släppas under 2020, men uppger nu att spelets skjuts upp på obestämd tid.

Det huvudsakliga problemet är att de inte lyckats få tag Westwoods källkod till originalspelet, även om misstankar finns att material kan ha hittats i den gömma av gamla Westwood-grejer som upptäcktes under utvecklingen av remastern av Command & Conquer Remastered Collection.

Nightdives VD Stephen Kick tror dock inte att de kommer få tillgång till något originalmaterial även om det hittas, av rättighetsskäl. Därför måste Nightdive istället jobba med de redan komprimerade spelfilerna för att bland annat snygga till filmsekvenser och återskapa karaktärsmodeller samt deras animationer, vilket inte är helt lätt på grund av att animationerna delades upp i tusentals individuella karaktärsmodeller för att spara utrymme.

En annan variabel i ekvationen är fan-projektet ScummVM, som pratiskt taget redan har remastrat spelet till PC. Men på grund av att ScummVM kommer med ett avtal om att all källkod måste förbli öppen kunde Nightdive inte använda sig av deras arbete eftersom remastern även ska släppas på konsoler, vars avtal inte skulle ha tillåtit det. På grund av dessa hinder kunde de båda parterna inte komma fram till en fungerande lösning.

Kick försäkrar dock att arbetet går framåt och att de kommer använda sin egen spelmotor, KEX, för att låta spelare på andra plattformar än PC få njuta av Blade Runner.