Cyberpunk 2077 visades för första gången på allvar under E3 2018, och under de närmare två och ett halvt åren som gått sedan dess har nya idéer tillkommit, medan andra skrotats – till vissas besvikelse. Vi har exempelvis rapporterat om väggspringandet som slopades av "designskäl".

Skrotade features har lyfts via Reddit och Miles Toast, senior level designer, både försvarar och förklarar detta. Att lyfta saker ur ett spel tillhör utvecklingen av det, och är till spelets fördel.

Of course we also will have ideas that sound great on paper but then doesn't end up working out well in the game with all the other features. I understand, this is disappointing for everyone when it happens and also difficult to understand without all the context of development environment, but in this case I just kindly ask you for your trust.

Toast säger också att "vi har aldrig haft dual wielding" på tal om, tja, dual wielding.

Något som inte lyfts men däremot inte är på plats den 19 november är multiplayer. Väntan kan bli lång då 2021 "inte är sannolikt" för ett släpp av flerspelarläget. Låt oss säga det i kör: tålamod.