FZ har just fått tag på en Playstation 5, och inom kort läser du vårt stora test av Sonys nya spelkonsol. Men här och nu får du de allra första intrycken. Dels av Astro's Playroom, dels av Dualsense – som är den mest nyskapande Playstation-kontrollen på flera generationer.

"Den mest nyskapande Playstation-kontrollen på flera generationer"

Astro's Playroom ligger installerat på PS5:an när du köper den. Det är en 3D-plattformare där du hoppar, klättrar och slår dig fram genom färgglada landskap. Det utspelas inuti en PS5-konsol och du springer på mängder med Playstation-nostalgi i form av gamla konsoler och tillbehör. Så långt låter det rätt mycket som slapp reklam för det egna varumärket, men spelet är mer än så. Det innehåller en del moment som för tankarna till kreativitetsfontänen Super Mario, och även om jag bara får visa och prata om banan Cooling Springs nu så lovar den gott för att vara ett gratisspel.

Påhittiga spelmoment varvas med mindre nyskapande fighter och myntjakt. Spelet blir kanske inte samma konsolsäljare som Wii Sports, men jag uppskattar gesten att faktiskt få med något att spela utan att behöva belasta betalkortet för mer än konsolköpet. Och spelet fyller en annan funktion än att underhålla – det är en utmärkt guide till hur Dualsense-kontrollen fungerar.

Dualsense tar stora steg framåt från tidigare Playstation-kontroller. Formmässigt har den knapparna på ungefär samma ställen som PS4-kontrollen, men den känns större och tyngre. Vikten ligger lite mer på fram- eller ovansidan, så den känns mer framtung. Det känns att det är en ny kontroll och inte ytterligare en Dualshock.

Astro's Playroom demonstrerar de nya funktionerna hos Dualsense-kontrollen.

Det flirtas friskt med gamla Playstation-rävar.

Men de stora nyheterna sitter på insidan och stavas force feedback, tryckkänsliga triggers och ljud. Och sättet de samverkar på gör Dualsense till en kontroll som efter några timmars användning känns en bra bit framför konkurrenterna. Feedbacken ändras hela tiden, det känns olika att gå på grus och slätt golv, det darrar och skakar när du sliter dig fram genom en sandstorm och varje händelse ger någon form av respons. Det är både kraftigt och subtilt, och lyfter det här området till en ny nivå. Skaket är långt mer nyanserat än innan, ljudet ett helt annat än det primitiva skrän som PS4-kontrollens lilla högtalare fick ur sig. Tillsammans lyfter de känslan minst en nivå när den lilla vita Astro-figuren skuttar runt. Jag drar igång spelet med ljudet satt till de vanliga tv-högtalarna, men får plötsligt en känsla av surround-ljud. Det är kontrollens "fel", den lilla högtalaren ackompanjerar tv-högtalarna så pass bra att öronen noterar det. Inte illa, även om du kanske inte ska räkna med att kunna hiva ut 5.1-systemet.

"En sån där grej man kommer sakna varje gång man plockar upp en annan gamepad"

Imponerar gör också tryckkänsligheten. I grundläget har trigger-knapparna (L2, R2) aningen mer fjädrande motstånd än hos Dualshock 4, men utvecklare kan koda in så att deras motstånd förändras. En tryckkänslighetens svar på force feedback, om du vill.

Och det här är mer än en nyhet på pappret: muskelminnet tappar hakan över att plötsligt behöva trycka avsevärt hårdare än normalt. Första halvan av intryckningen känns som förväntat, sen blir motståndet betydligt hårdare och när fingret klämmer sig förbi tröskeln blir det mjukt igen. Tänk dig att ha ett snöre knutet långt ut på fingret. I andra ändan av det sitter en vikt, och du drar vikten upp för en lutande skiva. När vikten når krönet lättar motståndet. Lite så känns det, och det är en känsla jag gillar rejält. Även om jag bara testat funktionen i ett spel än så länge har den potential att bli en sån där grej man kommer sakna varje gång man plockar upp en annan gamepad. Inte minst i samarbete med kontrollens andra funktioner: skak, ljud, rörelsesensorer.

Att spöa saker med knapptryck har vi gjort förut, men Astro's Playroom är kul - inte bara för att det är gratis.

Det är alldeles för tidigt att avkunna dom för Dualsense (och Astro's Playroom), men de första intrycken är positiva. Inte minst för kontrollen som tveklöst kommer föra synen på vad en gamepad ska göra framåt. Det blir högintressant att se vad PS5-utvecklare hittar på med den och dess nya funktioner. Vilket vi kommer berätta mer om när vi är närmare Playstation 5-releasen i november.