I tisdags kom beskedet att Cyberpunk 2077 försenas ännu en gång, och att det blir release den 10 december istället.

Efter det beslutet sa CD Projekts VD Adam Kiciński till investerare att crunchen (obligatorisk övertid i slutet av utvecklingen för att pricka deadlines) inte är så farlig hos företaget och aldrig har varit det. Den kommentaren ska dock inte ha landat väl hos de anställda, skriver bland andra PC Gamer.

Nu uppger Bloombergs Jason Schreier att han fått tag på ett internmail där Kiciński lägger sig platt och ber personalen om ursäkt.

Från botten av mitt hjärta vill jag be om ursäkt till alla för vad jag sa under tisdagens konferenssamtal med investerarna. Jag hade inte tänkt prata om crunch, men gjorde det ändå, och jag gjorde det på ett nedsättande och skadligt sätt. Uppriktigt sagt är det först nu, när stressen efter förseningsbeslutet och samtalet släpper, som jag fullt ut förstår innebörden i det jag sa.

Jag har inget att säga till mitt försvar. Det var inte otur att jag sa det jag sa, det var väldigt dåligt. Därför ber jag er acceptera min uppriktiga och genuina ursäkt.

Förseningar är inget ovanligt i spelsammanhang (vilket du säkert är smärtsamt medveten om). Men denna försening är extraordinär, för spelet hade gått guld – det betraktades alltså som så färdigt att det var redo att skickas ut till försäljning. Och bara dagar innan förseningen bedyrade CDPR-anställda att folk som planerade att ta ledigt till releasen kunde göra så. Det är också märkligt med så stora bekymmer att spelet måste skjutas fram, vilket antyder att det kankse inte har med mjukvaran att göra (sånt kan ju ofta patchas).

Men den 10 december ska det alltså vara dags. Håll alla tummar du hittar.