Med Cyberpunk 2077-releasen ger CD Projekt Red en lektion i konsten att bränna det förtroende man byggt upp under så många år. Den polska studion har en sällsynt förmåga att spela på rätt förtroendesträngar. Först och främst gör de svinbra spel – gamers brukar veta att uppskatta det. Dessutom gjorde de med Gog.com gamla pc-spel enkelt åtkomliga utan – ähum – privatkopiering, de förespråkar drm-frihet, skippar mikrotransaktioner och gör expansioner så fylliga att andra studior gladeligen hade kallat dem fullprisspel.

"En underdog med ärligt uppsåt i en bransch fylld av cyniska jättar"

Och trots att de i våras gick om Ubisoft och blev Europas högst värderade spelhus har de lyckats behålla en aura av självständighet och oberoende. En underdog med ärligt uppsåt i en bransch fylld av cyniska jättar drivna av rå pengahunger. CDPR är en studio man gärna ger sina pengar till. Spelarens vän.

Den positionen har nu solkats i kanten. Och orsaken är hur CD Projekt beter sig.

I spelvärlden hör förseningar till, ett förtroende tar inte mycket stryk av ett framflyttat datum. Särskilt inte i CDPR:s fall, där upprepade förseningar närmast varit regel. Men det skavde när Cyberpunk flyttades fram sista gången. Dagen innan sa man nämligen "Kör på!" till en person som frågade om det var grönt att boka semester till releasedagen i november.

Sen kom releasen, följd av det stora raset. CDPR lät inte någon recensera konsolversionerna innan spelet var släppt, och när så skett visade sig förklaringen vara logisk. Nämligen att Cyberpunk 2077 knappt går att spela på de gamla konsolerna, framför allt inte på Xbox One.

Cyberpunk 2077 på Xbox One är en sorglig syn.

Det är opolerat, buggigt och kraschbenäget – irriterande, även om sånt ofta går att fixa med patchar. Men frameraten är så kass att du nästan kan räkna bildrutorna, och det är något annat. Vilket Sony visade i natt när de helt sonika slutade sälja spelet i Playstation Store.

"CDPR har alltså fullt medvetet låtit sina kunder betala 700 kronor för nöjet att upptäcka att spelet funkar skit"

CDPR har alltså fullt medvetet låtit sina kunder betala 700 kronor för nöjet att upptäcka att spelet funkar skit på original-Xbox One och original-PS4.

Det är konsoler som funnits ute sen 2013 och som köpts av i runda slängar 150 miljoner människor. Hur CDPR kan misslyckas att göra ett fungerande spel till dem på så lång tid är ett mysterium. Och att medvetet dölja spelets skick och sälja det ändå är exakt den sorts kalla, beräknande cynism som de största spelhusen svepande brukar anklagas för.

Handen på hjärtat: har du någonsin sett något liknande från EA, Activsion Blizzard, Bethesda, Ubisoft eller Take-Two? Från någon (förutom Warners Arkham Knight)?

Framtiden får utvisa om Cyberpunk 2077 kan räddas till spelbart skick på last-gen-konsolerna. Både spelet och spelarna förtjänar det. För att inte tala om de många hundra anställda vars i många avseenden fenomenala insats (faktiskt – Cyberpunk är i grund och botten grymt bra) grumlas av ledningens dåliga beslut. De lär behöva slita hårt ännu ett tag för att om möjligt fixa spelet på last-gen, och samtidigt vinna tillbaka lite av förtroendet för studion.

Men CD Projekt Reds beslutsfattare kommer få slita ännu hårdare för att åter förtjäna positionen som vår bästa vän.