Man kan uppenbarligen bli profet i sitt eget hemland. Åtminstone om man heter Nintendo. Företaget totaldominerade nämligen hårdvaruförsäljningen i Japan förra året – Switch stod för massiva 87 procent av konsolförsäljningen. Det enligt siffror som Famitsu redovisar, skriver Games Industry.

Under 2020 såldes 6,85 miljoner konsoler i Japan. Rörande Switch så var 3,45 miljoner av den vanliga varianten och lite drygt en miljon Switch Lite, uppger Games Industry. (Men då stämmer inte siffrorna. Det gör de däremot om Switch Lite sålts i 2 miljoner ex, vilket VG247.com uppger att den gjort.) Näst bästa märke blev Playstation 4 med 543 000 sålda enheter, följt av Playstation 5 som gick åt i 255 000 exemplar. Man får väl anta att den siffran hade varit större med bättre tillgång och längre försäljningstid.

Försäljningen av konsolhårdvara ökade med 16,4 procent i Japan förra året jämfört med 2019. Även försäljningen av fysiska spel ökade – 9 procent upp. Hela den japanska spelmarknaden ökade med 12,5 i värde 2020, uppger Famitsu och tillägger att det är första gången sen 2017 som både spel och hårdvara stiger.

Animal Crossing: New Horizons var det populäraste spelet, med drygt 6,3 miljoner sålda fysiska exemplar. Tvåa blev Ring Fit Adventure (också det Switch-exklusivt från Nintendo) med 1,2 miljoner sålda ex, och trea kom Konamis Momotaro Dentetsu: Showa Heisei Reiwa mo Teiban! (1,2 millar).