Älska eller hata det, men fenomenet early access är onekligen här för att stanna. Visst har det missbrukats av somliga, men samtidigt har det gett oss en uppsjö av upplevelser som sannolikt annars inte hade sett dagens ljus eller åtminstone sett väldigt annorlunda ut.

Det kan dock vara svårt att navigera i djungeln av halvfärdiga spel, och därför listar FZ 15 olika projekt som är värda att hålla ögonen på under det kommande året.

Teardown

Plattform: Steam

Att bygga i all ära, men det är något speciellt med att förstöra. Efter att i månader ha suktat oss med klipp på härlig förstörelse släppte svenska Dennis Gustafsson och hans Tuxedo Labs äntligen Teardown i early access i oktober. Och vilket mottagande det fick. Folk fullkomligt älskar att röja runt på spelets banor, vare sig det rör sig om lite ledig skadegörelse eller att skapa hinderbanor i kampanjuppdragen.

Redan vid släppet fanns det gott om innehåll, och sedan dess har det tillkommit två nya spellägen. Även kampanjen ska bli längre, och förhoppningsvis får vi se några nya miljöer under det kommande året. Som grädde på moset har modd-communityn välkomnat spelet med öppna armar och redan skapat allt från fordon till mindre städer.

Det inledande early access-släppet skedde som sagt i oktober 2020, och Dennis & Co förväntade sig då att resan mot version 1.0 skulle ta ”minst ett år”. Det lär med andra ord dröja fram mot 2022 innan det är dags för ett skarpt släpp, men ärligt talat är spelet så pass roligt och omspelarvänligt att det inte finns någon större anledning att vänta tills dess.

Hardspace: Shipbreaker

Plattform: Steam

Om vi fortsätter på rivningstemat så har vi en något mer strukturerad och metodisk syn på konceptet i Hardspace: Shipbreaker, som släpptes i early access sommaren 2020. I detta förstapersons-rymdskrot-bärgar-spel (FRBS) spelar vi som en kraftigt skuldsatt snubbe som sakta men säkert gör avbetalningar genom att plocka isär olika rymdskepp i jakt på värdefulla komponenter och material. Det gäller dock att ha tungan rätt i mun för att inte råka kapa fel ledning och förvandla arbetsplatsen till ett inferno – kostnaden för att klona dig läggs nämligen till i din skuld.

I dagsläget finns det en handfull olika skepp att dissekera och nya läggs till med jämna mellanrum tillsammans med nya verktyg för att plocka isär dem. Det kan vara lite förvirrande att navigera i den tyngdlösa torrdockan och förstå vilka material och komponenter som ska lämnas var. Men när man väl fått sina rymdben är det förvånansvärt meditativt att lägga upp sin plan och sedan metodiskt utföra den.

Among Trees

Plattform: Epic Games Store, Steam

Jag vet, jag vet. ”Early access” och ”survival” är inte direkt en kombination som får oss att skaka av spänning. Men Among Trees är faktiskt riktigt trevligt och vackert. Man samlar fortfarande förnödenheter och material, men eftersom det inte finns någon multiplayer behöver man inte oroa sig över att bli tepåsad av en halvnaken barbar när man är ute och plockar blåbär.

Visserligen finns det faror att passa sig för, men det handlar om björnar och bin snarare än kannibaler och häxor. Även grafiken signalerar att det är en något mer rofylld överlevnadsupplevelse, och tankarna går lite till designen i Firewatch.

Det har befunnit sig i early access sedan i somras, men utvecklaren FJRD Interactive har inte delat med sig av något ungefärligt släppdatum. Vi vet dock att spelet även kommer att komma till Steam runt september 2021.

Phasmophobia

Plattform: Steam

Det är inte alla som har mage för skräckspel, mig inkluderat, och därför är det bra att Phasmophobia kretsar kring samarbete. Upp till fyra spelare kan uppfylla sina (mar)drömmar om att bli spökjägare genom att bege sig till flera olika hemsökta platser. Väl där gäller det att använda sin utrustning för att observera vad som härjar runt för att identifiera och därefter bekämpa det.

Det är alltså inte bara att storma in med en välsignad automatkarbin och gå lös, utan det krävs en hel del taktik och samarbete. Det har befunnit sig i early access sedan september och kommer preliminärt att släppas under 2021. Fram till dess kommer utvecklingen handla om att mosa buggar och generellt göra spelet bättre att spela snarare än att lägga till innehåll. De existerande sju kartorna är roliga, och med tolv olika väsen att överlista är mängden innehåll okej, men det kan börja kännas repetitivt efter några timmar.

GTFO

Plattform: Steam

Mer co-op! Och denna gång från den svenska utvecklaren 10 Chambers. I GTFO krävs också en hel del samarbete och taktik, men även gammalt hederligt övervåld när saker och ting går åt helvete. På Steam-sidan är de väldigt tydliga med att detta är ett hardcore-spel där man inte kan kuta in som Rambo och förvänta sig att överleva.

GTFO har varit i early access sedan slutet av 2019, och under 2020 släpptes tre olika ”Rundowns” – paket med nya banor och uppdrag som helt ersätter det tidigare innehållet. Allt utspelar sig i en underjordisk inrättning som är nedlusad med förvridna fiender, varav de flesta slumrar sött så länge man inte stör dem. Smygande och koordinerade nedklubbningar av fiender är med andra ord A och O för att ta sig helskinnad genom uppdragen.

Satisfactory

Plattform: Steam, Epic Games Store

Factorio blev en riktig superhit och visade oss hur tillfredsställande och roligt det kan vara att skapa automatiserade system och fabriker som bokstavligt talat pumpar ut resurser på löpande band. Vissa kände sig dock lite bortkopplade från spelvärlden på grund av den isometriska vyn, och det är där svenska Satisfactory kommer in i bilden.

Spelet har samma koncept som Factorio: hamna på avlägsen planet, börja samla resurser, skapa nya verktyg och maskiner, automatisera etc. Spelvärlden är väldigt bildskön och utomjordisk, så det är minst lika roligt att bara utforska som att bygga futuristiskt maskineri.

I dagsläget är spelet stabilt och välfungerande, och sedan early access-släppet i somras har tre större uppdateringar med nytt innehåll släppts. Coffee Stain Studios vill inte uppge hur länge de planerar att spelet ska förbli i early access, men har nämnt ett trevande ”2022”. Kort och gott kommer det att vara i early access tills de känner att det är klart.

Grounded

Plattform: Steam, Microsoft

Avgudar du 80-talsrullen Honey, I Shrunk the Kids (Älskling, jag krympte barnen)? Då bör du vända blicken till Grounded, som kanske kan släcka din törst efter äventyr i gräsmattan (och få dig på bättre tankar). Det är i grova drag ett klassiskt survival-spel där vi letar resurser, bygger skydd, snickrar utrustning och passar oss för jättespindlar och bärfisar. Det finns även ett fåtal story-uppdrag att följa, men i dagsläget tar det bara någon timme att plöja igenom dem. Det färdiga spelet kommer dock inkludera en ordentlig kampanj att följa.

Det som sticker ut är det estetiska, och det är verkligen stört häftigt att titta upp mot himlen och se solljuset sippra ner genom de, för oss, gigantiska grässtråna och gulnade bladen. Även djurlivet imponerar, och att bli jagad av en av ovan nämnda jättespindlar är riktigt pulshöljande – lyckligtvis finns ett araknofob-läge för de som är spindelrädda.

Utvecklingen står inga mindre än RPG-rävarna på Obsidian för, och det färdiga spelet väntas bli klart någon gång under 2021. 1.0-versionen ska bland annat inkludera fler miljöer, fler insekter, fler saker att skapa och nya system att leka med. I dagsläget är mängden innehåll ganska sparsmakat, men eftersom priset kommer att gå upp i takt med att mer material släpps kan det vara förståndigt att köpa det idag om man tycker det ser lovande ut.

Fortsättning på nästa sida ►►