Valve har varit drivande inom virtual reality, inte bara som plattform men också hårdvaran, men framtiden ligger enligt Gabe Newell i upplevelser som kringgår våra "kött-tillbehör" och går rakt in i hjärnan. I en intervju med TVNZ berättar Newell om vad som låter som science fiction men han menar är nästa steg - inte bara för spel- och teknikbranschen men också mänskligheten i stort.

BCI är förkortningen att hålla koll på, Brain-Computer Interface, och Valve arbetar nu aktivt med att både stötta redan existerande satsningar men också för att karva ut sin egen nisch. Newell menar att alla spelstudios borde ha någon form av BCI-enhet i sitt labb, där sensorspäckade VR-straps ligger närmast till hands, för att börja experimentera med hjärnsignaler. Han ser en framtid där människan kan styra över saker såsom humör, sömn och liknande lika lätt som att använda en app.

Just nu lär sig Valve så mycket kring denna teknik att de inte ens vet när de ska ta ett steg tillbaka och fokusera på en eventuell produkt. Samtidigt som de är delaktiga i både medicinska initiativ (spelmotorer är tydligen bra som "mellanhand" för att styra proteser) och OpenBCI som redan nu erbjuder en rad lösningar för företag som är nyfikna på tekniken.

Vi hoppas bara att det inte är detta de ser framför sig.