Nintendo har gjort stor succé med Switch, med omkring 70 miljoner sålda konsoler på tre och ett halvt år. Men en del köpare har drabbats av problem med Joy-con-kontrollerna, att analoga styrspakar markerar rörelser trots att användare inte rör dem.

Nu kräver konsumentgruppen BEUC att EU-kommissionen undersöker problemen över hela Europa. Man har samlat in nära 25 000 klagomål från ett stort antal europeiska länder, där 88 procent uppger att kontrollen gått sönder under de två första åren. Organisationen kräver också att Nintendo åläggs att snabbt ta tag i problemen, och att de tills så skett reparerar trasiga kontroller utan kostnad för konsumenterna och informerar om att produkten har begränsad livstid.

BEUC:s generaldirektör Monique Goyens:

Konsumenter förväntar sig att produkter de köper håller tillräckligt länge utifrån rimliga förväntningar, de ska inte behöva betala för dyra ersättningar på grund av tekniska brister. Nintendo måste nu komma med en ordentlig lösning till de tusentals konsumenter som drabbats av det här problemet.

Hon säger att det är dags att sätta stopp för produkter som går sönder för tidigt, bland annat för att inte belasta miljön med onödigt elektroniskt avfall. Och hon kräver att tillverkarna ska bli tvungna att informera om en produkts förväntade livslängd så att konsumenterna kan fatta beslut om köp utifrån det.

Det har rapporterats problem med Joy-con ända sedan Switch släpptes för snart fyra år sedan. När vi frågade er FZ-läsare om saken svarade en bra bit över hälften att de hade drabbats. Nintendo har kommenterat saken i omgångar. I somras uppmanade man drabbade att ta kontakt med företagets support. Återstår att se om den här senaste uppmaningen får någon effekt.