Tomb Raider-serien har blandat toppar och dalar sedan debuten 1996. Japp, liksom en viss sajt fyller Lara Croft 25 i år. Efter en sextett av Core – från Tomb Raider till The Angel of Darkness – tog Crystal Dynamics över stafettpinnen. De rebootade serien med Tomb Raider: Legend, och fortsatte med Anniversary och Underworld innan det var dags för ytterligare en reboot. Puh!

Efter ännu en trilogi med Tomb Raider (2013), Rise of the Tomb Raider (2015) och Shadow of the Tomb Raider (2018), är Crystal Dynamics redo att glänta på dörren till framtiden för Lara Croft.

Utvecklaren har haft händerna fulla med Avengers på senare år, men då det är ett spel som det gått, eh, sisådär med, kan man förstå att Crystal Dynamics hellre vill prata om en viss lady Croft. Nästa spel kommer, något otippat, binda samman deras spel med Cores Tomb Raider-serie.

Will Kerslake, franschise game director, säger att ambitionerna är stora.

Our origin trilogy back in 2013 told the story of Lara's early days when she was forged into a survivor, became a hero and ultimately the Tomb Raider. But the classic games featured a seasoned and confident adventurer, travelling the world, unlocking its secrets, often standing alone against cataclysmic forces.

We envision the future of Tomb Raider unfolding after these established adventures, telling stories that build upon the breadth of both Core Design's and Crystal Dynamics' games, working to unify these timelines.

Ur ett lore-perspektiv kan jag se flera fallgropar. Gissningsvis kommer Crystal Dynamics ta sig friheter. Igår nåddes vi av nyheten att Tomb Raider dessutom ska bli en animerad Netflix-serie.