När Mass Effect 3 släpptes för knappt nio år sedan kom det med något som Mass Effect-spelarna aldrig tidigare skådat: ett multiplayer-läge. När trilogin gör remaster-comeback i form av Mass Effect Legendary Edition får vi dock klara oss utan multiplayern. I en intervju med Game Informer hävdar Mac Walters, project director, att det hade blivit "för komplicerat".

Walters säger att det är en sak rusta upp en Porsche från 1982, och en helt annan om nämnda bil varit ingjuten och sänkt i betong, då du skulle ha blivit tvungen att bit för bit gräva fram den. Kort sagt valde Bioware att fokusera på de delar och detaljer som de tror fansen allra helst vill ha.

I feel strongly that we've chosen the things that are what the majority of our fans were most passionate about. On the topic of multiplayer, it was just really hard. Getting all of the online systems working and functionality would have been another large chunk to do but at the same time, there are a lot of other logistics involved. The economy is built completely differently. Then questions came up like, "Do we support it post-launch? What about people who are still playing multiplayer today? Do we try to find a way to somehow do crossplay between the PS3 and PS4?"

Mass Effect Legendary Edition släpps 14 maj till pc, Playstation 4 och Xbox One. Det blir även framåtkompatibelt med nya Xbox och PS5. Ett helt nytt Mass Effect är också under utveckling.