Ubisoft, numera Europas näst högst värderade spelbolag, skriver i sin senaste finansiella rapport att deras strategi för hur de släpper spel kommer att förändras framöver. De vill komma bort från beroendet av flera starka AAA-släpp varje år för att få kalkylen att gå ihop. Istället vill de få bättre merförsäljning på redan släppta spel och även utforska olika free-to-play-modeller. Det kommer inte att ske någon förändring detta finansiella år, som sträcker sig till mars 2022, där modellen fortfarande är att få ut tre till fyra storsläpp.

Samtidigt har de inte tagit något aktivt beslut att likt Sony höja priserna på AAA-titlar, från dagens cirka 60 dollar till 70. Det är något de analyserar och överväger, säger Frédérick Duguet via VGC.

Deras senaste satsning på F2P-marknaden är battle royale-spelet Hyper Space som vi förmodar inte gick så bra som Ubi önskat. Strax innan jul lockade de till och med spelare med 10 dollars rabatt i Ubi-shoppen för alla som testade.