"Det är EA:s fel!"... är något vi inte längre kan lasta EA för när det gäller avsaknaden av nya Titanfall- och Battlefront-titlar. Det är åtminstone det tydliga beskedet från EA själva.

Laura Miele, chief studio officer på EA, berättar i en IGN-intervju att beslut om speljättens alla serier ligger hos utvecklarna. Hon tar upp just Titanfall och Star Wars Battlefront som exempel. En annan viktig faktor är vad spelarna vill, säger Miele när hon talar om Titanfall-gänget Respawn:

That team will determine what the future holds for Apex Legends and Titanfall. I don't believe in directing or telling games teams what to create, it has to come from the player community.

Apex Legends äger rum i Titanfall-universumet och för ett par år sedan hade Respawn ytterligare ett Titanfall-relaterat spel på gång. Det skrotades dock, men kanske lever hoppet ändå?

Miele understryker att det är utvecklarna som numer fattar beslut om serierna de basar över. Electronic Arts kan "kliva in" om situationen kräver det, men teamen har framför allt stor frihet.