2020 var tungt för utvecklingen av Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, med förseningar och uppsägningar av nyckelpersoner. Detta visade sig dock bara vara ett förskalv till hur 2021 inletts för spelet. Paradox sparkar hela studion och skjuter upp releasen till efter 2021. Ridå ner.

Någon ny utveckalre har ännu inte tillkännagivits.

Att detta skulle slå hårt mot spelets f.d. utvecklare Hardsuit Labs kommer kanske inte som någon överraskning, och nu kommer rapporter om "många" uppsägningar, från bland andra Eurogamer.

I synnerhet ska många från det narrativa teamet har förlorat sina jobb "över en natt". En källa säger att hela det teamet fått gå, medan en annan säger att "många andra" också drabbats.

Det första riktigt allvarliga tecknet på att något stod väldigt fel till skedde i augusti i fjol då Brian Mitsoda, lead narrative designer, fick sparken efter ett ledningsbeslut. Mitsoda som dessutom var en av kultoriginalets nyckelpersoner sa att avskedet kom "plötsligt" under sommaren.

That this came as a shock to me is underselling it. I've worked on Bloodlines 2 for almost five years. The story and main cast was initially conceived in my living room. I helped develop the pitch for Hardsuit Labs and helped pitch the project to Paradox in Las Vegas.

Det återstår att se vilket nästa Bloodlines 2-drag blir, men efter kallduscharna under fjolåret och början av detta känns det inte precis som att hypen är hög. Fortsättning lär hur som helst följa.