För en tid sedan bad vi er läsare langa fram era frågor kring Valheim, som bara har fortsätt att sälja som smör och nu har Henrik Törnqvist på Iron Gate svarat. Vi fick iväg både lite matigare, breda frågor, men också ett gäng snabba som du hittar längst ner i artikeln.

"Jag tror att vi skulle ha sålt 200k exemplar första veckan i det mest optimistiska scenariot"

Har ni en klar vision/mål för spelet vid full release, eller adderas nya ideer och liknande från och med nu?
Henrik Törnqvist: I stora drag vet vi hur spelet ska se ut vid release, det är mer detaljerna som vi ändrar på och tweakar. Vi har ju inget svarskort just nu på exakt hur de kommande biomerna kommer se ut exempelvis, utan det tar vi som det kommer. Om någon kommer på en bra idé brukar vi lägga in den ganska omgående för testning.

Kan de stora framgångarna komma att påverka detta?
HT: Jag vill ju säga att nej, det ska de inte göra. Vi hade en ganska klar bild av vad vi vill leverera redan från början och det tänker vi försöka hålla oss till. Känns lite som det är en del av varför Valheim blivit så framgångsrikt, så nu gäller det bara att hålla kursen.

Hur såg den mest optimistiska beräkningen ut för spelets försäljning under sin första vecka?
HT: Jag tror att vi skulle ha sålt 200k exemplar första veckan i det mest optimistiska scenariot.

Några tankar om båtar och vädret? Segla i motvind är kanske inte de roligaste stunderna i spelet.
HT: Haha näe, det kan bli lite jobbigt ibland. Vi kommer göra en stor båt-patch senare i år

Hur ser ni på fiskesystemet, som idag tycks trumfas av enkelheten att jaga mat i skogen?
Ht: Ja, jag får referera till förra svaret även angående fisket. Jag vågar inte utlova några detaljer men vi vill gärna utveckla det konceptet mera.

Vilken är den mest oväntade lärdomen ni fått sedan ni sett folk miljoner människor utanför studion spela Valheim?
HT: Den mest oväntade lärdomen är väl att folk spelar Valheim i ganska långa sessioner. Att köra en dedikerad server verkar väldigt populärt. Vi hade inte räknat med att så många skulle spela spelet med sina vänner, men det är väldigt kul att så är fallet.

Hur kommer byggsystemet att utvecklas under Early Access - nya material, lättare att klicka ihop deler, och så vidare
HT: Nya material och nya byggdelar kommer garanterat dyka upp. Angående interfacet så vill vi självklart att det ska fungera så bra som möjligt, och vi vet att det kan vara lite trixigt ibland, speciellt i vissa scenarion. Det är dock inte helt trivialt att fixa, men vi är medvetna om problemen!

Var är era tankar kring moddar?
Vi gillar moddar

Vad är närmsta fokus? Kommer ni fokusera på buggar, ny crafting, nya biomer eller något annat?
HT: I närtid är det buggfixning som gäller. När vi känner oss någorlunda nöjda med att kunder kan spela spelet utan problem kommer vi börja kolla på vår Roadmap, där den första uppdateringen kommer fokusera på husbygge och matlagning.

"Vi har inga planer att ändra på den visuella stilen"

Vad var era tankar kring den grafiska designen av Valheim och hur ser planerna ut för framtiden?
HT: Vi ville ha något som var lite sådär skönt retro, så Playstation 1-grafik blandat med lite moderna post-effekter och så kändes helt rätt. Som en bonus så medför det ju också att implementations-tiden för visuella assets är ganska kort. Vi har inga planer att ändra på den visuella stilen.

Är ni nöjda med hur snabbt (eller långsamt) spelare tar sig an de olika områdena i spelet eller är det något ni funderar på att justera?
HT: Just nu har vi inga analysverktyg så vi har ingen kvantitativ data på hur folk spelar spelet, får be att återkomma senare när vi vet mer hur det ser ut.

Berätta gärna om era planer på att utveckla odlingsfunktionerna
HT: Vi har lite planer på att expandera urvalet av saker man kan odla, och vart man kan göra det. Hade varit kul med svampodlingar som bara växer inomhus exempelvis.

Vilken/vilka delar av spelet är ni mest nöjda med?
HT: Jag skulle säga att själva byggandet är den delen som majoriteten av teamet gillar mest.

Har grundidén alltid varit vad som nu är spelet eller är det några stora delar som ni förkastat/adderat till spelet?
HT: Jag får faktiskt säga att Valheim är i princip samma spel idag som vi hade visionen att göra från början. Så nej, vi har inte haft några stora saker som vi kastat eller gjort om jättemycket. Tror den största featuren, som inte var planerad från början men tillagd ganska tidigt under utvecklingen, är bossarna.

Viktigast av allt: Var är älgarna?
HT: Ja det är en bra fråga. Det är lite klantigt att inte ha med älgar faktiskt, jag tror att dom kanske gömmer sig i en senare biom...

Miljonfrågan: vad är det ni gör annorlunda från alla övriga spel på marknaden och varför har det blivit en sådan succé?
HT: Tror inte att vi direkt är särskilt speciella när det kommer till kritan. Allt jag kan säga är att den gamla sanningen att man inte ska stressa fram ett spel fortfarande gäller, tror mycket av vår framgång ligger i att vi låtit utvecklingen av Valheim tagit den tid som behövts och inte arbetat utifrån deadlines.

Snabba frågor

Kommer man kunna spara favoritservrar och lösenord i framtiden?
Ja, med mycket hög sannolikhet.

Kommer ni implementera dykning?
Det hade varit riktigt kul att implementera dykning. Stort jobb dock, vi får se!

Finns det några planer på att göra någon ändring gällande portalerna?
Portalerna har ändrats fram och tillbaka många gånger under spelets utveckling. Vi lyssnar på feedbacken från spelarna och gör eventuella ändringar utefter den.

Just nu kan man inte transportera metal, kommer det förbli så?
Se föregående fråga.

Planer att låta servers hantera fler än 10 spelare?
Inte i dagsläget, men man ska aldrig säga aldrig.

Kommer man kunna dela kartor och markeringar i multiplayer?
Detta är något som vi förmodligen kommer implementera på något sätt, ja.

Kommer utrustning såsom kläder alltid ta upp viktig inventory-plats?
Förmodligen ja.

Finns det en risk att ni kommer behöva nollställa spelarnas framgångar under Early Access-perioden?
Det vill vi helst undvika. En brasklapp är dock att man eventuellt kommer behöva skapa nya världar om man vill ta del av ny-implementerade biomer.