Soma har sålt i över 1 miljon ex. Det konstaterar Frictional på sin sajt, men då räknar man bara med pc-versionen. Med Playstation- och Xbox-siffror blir det "väldigt mycket mer". Thomas Grip medgav en tid efter releasen att spelet inte sålde så bra som det hade "potentialen" att göra. Soma visade sig dock vara mer av en maratonlöpare än en sprinter, och har sålt bra över tid.

Frictional ser nu att deras betydligt färskare skräckspel visar liknande tendenser.

Det har hunnit gå omkring fem månader sedan Amnesia: Rebirth släpptes, det första Frictional-utvecklade Amnesia sedan stilbildande The Dark Descent. Den sydsvenska studion konstaterar att spelet nu klivit över 100 000 sålda exemplar. Releasedagen var den bästa någonsin för ett Frictional-spel. Därefter gick siffrorna ner – och faktiskt till en lägre nivå än i Soma-fallet.

Siffrorna har dock fått ny fart och håller i dagsläget samma tendens som Soma. Det har dock visat sig att spelet är en vattendelare, och reaktionerna har blivit starkare än Frictional räknat med. Det krävs emellertid en stark spoiler-tagg för att vi ska kunna bli mer konkreta. Du är varnad.

I Amnesia: Rebirth är du en gravid kvinna. Att spela som en sådan och...

...caring for your unborn baby didn't resonate with everyone. Even though we knew this going in we probably underestimated how big of a turn-off the pregnancy aspect would be for some people, to the point where it completely overshadowed the rest of the game.

En annan aspekt som klyver spelarna är hur det handskas med rädslan och misslyckanden. Du kan inte dö i Rebirth, men går det för illa för ofta förvandlas du bit för bit till ett monster.

We're seeing a lot of mixed reactions when it comes to these types of consequences. For some people the mechanics we opted for worked out great. They felt a true sense of something big being at stake. For others, however, the whole narrative implication seems to have slipped past them completely. Instead they felt the opposite; that caving in to the fear mostly led to benefits such as monsters disappearing.

Frictional erkänner att de kunde gjort de så kallade "dödsögonblicken" mer "påtagliga och tydliga". De kunde även gjort ett bättre jobb med att tydliggöra hur du tappar kontrollen.