Med Game Pass får prenumeranter tillgång till en stor mängd spel för en liten summa pengar per månad, och tjänsten blir allt mer populär. Inte minst efter att ett 20-tal spel nyligen lades till efter Microsofts köp av Bethesda. Hur mycket Microsoft tjänar på tjänsten är okänt, men den sätter åtminstone fart både på spelandet och lusten att spendera pengar.

Sarah Bond, vicepresident för Microsofts spelsektion, säger till Forbes att Game Pass-prenumeranter lägger 20 procent mer tid på spelande. De testar 30 procent fler spel och 40 procent fler genrer, och de spenderar 20 procent mer pengar.

Hon gör klart att det är stor skillnad på prenumerationstjänster för spel och att prenumerera på film- och musiktjänster. För de senare ger ett abonnemang tillgång till allt på ett fat och det finns inga sätt för tjänsten att få dig att handla mer. Men för spel finns mängder med intäktsmöjligheter i form av dlc, expansioner och andra genrer, säger Bond.

När du abonnerar på en kanal som låter dig titta på video, som Netflix, är det mer eller mindre slutet på intäktscykeln för det innehållet. Med gaming är det tvärtom: där finns föremål du kan köpa i spelet, det finns tillägg att köpa, det finns flera varumärken att köpa, det finns andra genrer att hoppa över till.

Hon ser också prenumerationstjänster som ett sätt att nå spelintresserade som inte kan eller vill köpa dedikerade spelmaskiner. Med andra ord: att då de som spelar på mobiler med molntjänster som Xcloud. Och 3 miljarder potentiella kunder tackar nog inget företag nej till.