Enligt källor till Bloomberg kommer nästa version av Switch (som det snackats om i jättemånga år nu) att ha ett nytt grafikchip från Nvidia, med stöd för AI-uppskalningen DLSS. På det viset ska man nå 4K i dockat läge, samtidigt som det även snackas om mer internminne och vassare CPU.

Även i bärbart läge ska bilden bli bättre. Den nuvarande LCD-skärmen på 6,2 tum ska bytas ut mot en sju tums OLED men upplösningen stannar kvar på 720p, förmodligen för att hålla nere strömförbrukningen. Allt detta gör dock att prislappen förmodligen kommer att bli högre, mellan 50 till 100 dollar enligt analytiker, vilket lär göra den i Sverige går över 4 000 kr och kan landa på så mycket som 4 500 kr.

Om du inte riktigt fattar hur en fyra bokstäver lång förkortning såsom DLSS ska hjälpa nästa Switch att nå 4K-upplösningar i dockat läge kommer här en Swec-Jonas och förklarar denna svarta magi.

Men, det finns mer! Vi bad Jacob Hugosson från Sweclockers att dra fram sin allra bästa teori kring vad Nvidia kan ha kokat ihop till nästa Switch.

Med Switch tog Nintendo en redan färdig systemkrets från Nvidia kallad Tegra X1, stängde av fyra av åtta kärnor och skruvade ned klockfrekvenserna. Att de valde att göra det handlar helt om ekonomi – det är dyrt att utveckla en ny krets och de fick säkert Tegra X1 billigt. Min gissning är att Nintendo gör samma sak igen. Då stöd för DLSS återkommer i alla rapporter krävs stöd i den integrerade grafiken och då blir den lägsta gemensamma nämnaren i Nvidias 2019 års utbud av Tegra. Kodnamnet för denna är Xavier (ja, Professor X) och skulle erbjuda fyra kraftfullare kärnor och ett rejält lyft på grafiksidan även utan DLSS.