"Adventure mode" i Amnesia: Rebirth tonar ner mörker, monster och jumpscares för alla som vill ta del av storyn utan att behöva riskera sitt mentala välbefinnande. Monster kommer inte gå till attack och mörker kommer inte längre påverka på samma sätt. Fredrik Olsson förklarar:

Skälet till "Adventure Mode" är att vi vet att det finns många därute som helt enkelt inte klarar av skräck, men som ändå skulle uppskatta andra delar av ett spel som Rebirth.

Det nya läget har redan hittat till pc, och kommer till Playstation 4 om "några få veckor".

Soma fick "safe"-läge ett par år efter releasen, men Rebirth tar ytterligare kliv bort från skräcken. Detta då man även plockar bort visuella effekter och ljud som kan sätta skräck i dig. Miljöerna har också blivit ljusare. Frictional liknar Rebirth i den här formen mer vid ett Indiana Jones-äventyr.

Man har inte heller bara skalat bort, utan även lagt till en rad bonuspussel för "äventyrsspelarna".

Nyligen konstaterade Frictional att Amnesia: Rebirth-försäljningen klivit över 100 000 sålda ex. En siffra man är nöjd med, men man konstaterade samtidigt att vissa saker kunde ha gjorts bättre.