Jag tror knappast att jag är ensam om att ha haft en klump i magen när jag iklädde mig mitt Playstation VR-headset för att spela Resident Evil 7 – men det var det värt. Resident Evil Village kan möjligen upplevas mildare, då Capcom gjorde justeringar i balansen efter feedback på sjuan.

I Axio Gamings senaste nyhetsbrev får vi läsa en intervju med Tsuyoshi Kanda, producent av Resident Evil Village. Enligt honom vill Capcom skrämma spelarna, men inte skrämma bort dem.

Syftet med varje nytt Resident Evil är inte nödvändigtvis att skruva upp skräckreglaget.

Some of the feedback we received regarding RE7 was that it was too scary to play. In one regard, that's exactly what we were striving for, so it's a huge compliment for us.

Kanda menar samtidigt att Capcom vill skapa spel som alla kan känna sig bekväma med att spela, och därför justerade man Village-balansen för att inte göra spelarna konstant rädda. Settingen, byn, gör sitt till då den är betydligt luftigare än familjen Bakers skräcknäste i Louisiana.

Att ständigt hålla spelarna i skräckens klor kan också ha motsatt effekt i längden, säger Kanda.

Something we also always have to pay attention to is the tension curve. We also find that people grow immune to fear if they're consistently pitted up against a tense situation or environment.