Valves position som den dominerande plattformen för digitala spelköp på pc var under ett decennium i princip ohotad men de senaste åren har branschen långsamt börja knorra. Epic utmanar med lägre provisionsandelar, något flera nu hakat på, och utvecklarna själva börjar se över om Steam verkligen är värt 30 % av deras inkomster.

Wolfire Games, skaparna av kaninninjaspelet Overgrowth, försökte ta tillfället i akt och sänka priset på sitt spel på plattformar där provisionen var lägre men det gillades inte av Valve. De hotade med att ta bort deras spel från Steam om de sålde det billigare på andra ställen.

But when I asked Valve about this plan, they replied that they would remove Overgrowth from Steam if I allowed it to be sold at a lower price anywhere, even from my own website without Steam keys and without Steam’s DRM. This would make it impossible for me, or any game developer, to determine whether or not Steam is earning their commission.

Detta fick studion att börja undersöka om flera drabbats av samma metoder och märkte snart att så var fallet, vilket gav dem råg i ryggen nog att stämma Valve för monopolmetoder.

While talking to other developers about problems that they were having with Steam, they kept referring to it as a "monopoly," and saying that there was nothing that we could do. I wondered, has anyone actually checked if Valve is obeying antitrust law? So I consulted with legal experts, which eventually culminated in the complaint.

Stämningsansökan lämnades in den 27 april och det kommer säkert att dröja ett par månader innan fallet antingen ogillas eller går vidare. Vad tror du Wolfire har för chanser mot Valve?