Det finns, om man ska hårdra det, två skolor av Assassin's Creeds. Dels de gamla actionäventyren med exempelvis Assassin's Creed 2, Brotherhood, Black Flag och Unity. Dels de nya som dykt allt djupare ner i rollspelsinslag. Till dessa räknar vi Assassin's Creed Origins, Odyssey och Valhalla.

I år planeras inget nytt stort spel i serien, men när än uppföljaren kommer kan vi räkna kallt med rollspelsinfluenser. Tacka framgångarna med Valhalla för detta. I nya budgetrapporten konstaterar Ubisoft att Assassin's Creed aldrig haft ett mer inkomstbringande år. Assassin's Creed 3 skeppades visserligen i fler ex under 2012 och 2013, men Valhalla har tjänat mer och sålde rekordbra första veckan. Totalt har serien sålt i 155 miljoner ex sedan 2007.

Jämfört med 2012–2013 tjänade Assassin's Creed in 50 procent mer under 2020–2021. Att föregående räkenskapsår blev så framgångsrikt tackar man även Odyssey-försäljning för.

Frederick Duguet, finanstopp hos Ubisoft, säger att de kör vidare med tunga, långa rollspel.

What we see with Assassin’s Creed is that we have a fantastic recipe and that's why we decided to expand the post-launch programme to make it the biggest, longest, strongest that we have ever had on the franchise, so we are really going for a great transformation and building on the RPG recipe, and on strong playtime, so that’s what we see for the franchise as a focus in the short-term, notably in fiscal 22 and beyond, but also we are building a very strong rung-up for the next five years for that brand.