PS5-exklusiva Returnal är å ena sidan en av årets hittills största kritikersuccéer (i topp 10, enligt Opencritic) men å andra sidan har det fått kritik för sin save-filosofi. Du kan inte spara mitt i en session av roguelite-skjutaren utan stänger du av kastas du tillbaka till början (om än med vissa fördelar intakta). Vissa spelomgångar kan vara över kvickt, men andra kan räcka i timmar.

Housemarque har tipsat om att sätta konsolen i viloläge, och har tidigare sagt att man inte har planer på snällare saves. I en intervju med Axios Gaming, i nyhetsbrev, låter det lite annorlunda.

Mikael Havari, marketing director, säger att man fortfarande benar ut vilken bästa lösningen är.

We understand that there are some systems in place that are currently a hindering factor, but currently, we just don’t know exactly what it is. So it's very difficult to announce anything, because I think there's a lot of different people looking for different things.

Att kunna spara mitt i en session låter inte särskilt komplicerat, men enligt Housemarque är alltså feedbacken mer spretig än så. Havari tillägger att man uppmuntrar "fokuserat hardcore-spelande", men också att man hör feedbacken. Det återstår att se när, eller om, den följs upp.