I samband med att Far Cry 6 visades upp ordentligt och fick releasedatum – 7 oktober! – passade Ubisoft på att poängtera att spelets syfte inte var att kommentera verklighetens Kuba. Trots att fiktiva Yara tankar högvis med inspiration från önationen. Det är inte första gången Ubisoft tonat ner det politiska budskapet i ett av sina spel. Samtidigt är det svårt att tänka sig ett spel om en diktatur som inte är politiskt. En som håller med om detta är narrative director Navid Khavari.

Ironiskt nog var det just han av alla Ubisoft-medarbetare som förra veckan sa att Far Cry 6 inte är en politisk Kuba-kommentar. Via Ubisoft-bloggen förtydligar Khavari: storyn i Far Cry 6 är visst politisk. Han understryker att spelet vågar ta "relevanta diskussioner om"...

...the rise of fascism in a nation, the costs of imperialism, forced labour, the need for free-and-fair elections, LGBTQ+ rights, and more within the context of Yara.

Khavari säger att spel om en modern revolution "måste" vara politiskt. Han hävdar att teamet jobbat nära människor som har personliga kopplingar till historien och regionerna Far Cry 6 inspireras av. Allt för att säkerställa att det de vill föra fram förmedlas med fingertoppskänsla.

It is not for me to decide if we succeeded,
but I can say we absolutely tried.

Politik är alltid ett känsligt ämne, och i sin iver att tona ner kopplingarna till verklighetens politik verkade Ubisoft ha glömt att berätta att storyn i Far Cry 6 är politiskt laddad. Om än i fiktiv form.