Du har säkert sett trailern vid det här laget, fullmatad med skvaller om vad som väntar när Battlefield släpps i höst. Och låt oss få några fler siffror ur världen när vi ändå snackar datum. På pc och de senaste konsolerna från Playstation och Xbox blir det 128 stycken spelare, medan last-gen får nöja sig med 64. Självklart med krympta slagfält som följd. För det vore inte ett nytt Battlefield utan ännu större ytor att tampas på och denna gång tar de i från tårna. Breakaway, banan du såg i trailern med det stora klippmassivet, är den största någonsin i ett Battlefield-spel. Snark, höll jag på tänka, eftersom storleken är något av det osexigaste med Dice-spelen.

Battlefield 2042 i korthet

  • Release: 22 oktober 2021

  • Plattformar: Pc (Origin, Steam, Epic), PS5, Xbox Series, PS4, Xbox One

  • Max spelare: 128 (pc, PS5, Xbox Series), 64 (last-gen)

  • Spellägen: Conquest, Breakthrough, med flera

  • Kartor: 7 stycken

Utvecklaren verkar dock ha tänkt till. Under en timslång presentation berättar de att man snabbt insåg att det inte bara gick att skala upp ytorna i takt med spelarantalet. Mitt största problem med Battlefield, särskilt trotjänaren conquest, är hur ofattbart tråkigt det är att röra sig mellan målen på kartan om du inte råkar komma över ett fordon. Och vem har inte blivit strandad vid en flagga bara för att ett tryhard-kid bränt iväg själv med den sista transporten, i jakt på öka glipan mellan kills och deaths?

För första gången i spelseriens historia Dice göra en större förändring i hur Conquest fungerar. Det är inte de enskilda flaggorna som är det viktigaste längre, utan sektorer, där flera mål kan ingå (de kallar dem kluster). Ta över alla och sektorn är lagets. Detta har också influerat hur banorna är uppbyggda, där varje sektor ska erbjuda olika typer av gameplay. En stor vidd lockar till fordonsbataljer medan en övergiven sportarena, halvt dränkt i sand, bäddar för mer intima möten.

Om du ändå skulle råka hamna i en situation där nästa mål befinner sig bortom en snabb promenad kommer du i Battlefield 2042 kunna kalla in fordon, som en skänk från ovan. Riktigt hur detta kommer regleras ville Dice inte gå in på men jag gissar att de fungerar lite som squad points i Battlefield V.

"Battlefield 2042 slopar de traditionella soldatklasserna"

Förändringarna stannar inte vid conquest - Battlefield 2042 slopar de traditionella soldatklasserna. Istället får vi välja mellan olika namngivna specialister, sprungna ur det gamla systemet med assault, engineer och så vidare, men med mer unika förmågor. Eller traits som de kallas. Väljer du Maria Falck som grund för din soldat gillar du support-klassen och hennes specialare att kunna skjuta iväg en spruta som kan återuppliva folk på distans. Boris Guskovsky kan langa fram ett kulsprutetorn och recon-inspirerade Wikus van Daele har en drönare som kan markera fiender.

Det kommer finnas totalt tio stycken specialister vid lansering men förändringarna stannar inte där. Du kan välja helt fritt i arsenalen, oavsett vilken soldattyp specialisten baseras på. En ingenjör med en sniperbössa, kör i vind! Det enda som är låst är deras specialförmågor och enligt producenten Marie Granlund finns det både passiva och aktiva, men hon kunde inte avslöja om de hanteras via cooldowns eller liknande.

Spontant känns det som en positiv förändring. Folk kommer säkert knorra lite kring förmågorna men att själv kunna skräddarsy sin soldat känns som ett trumfkort i sammanhanget. Alla som spelat Battlefield har hamnat i situationen där man behövt börja om med en ny klass och dess vapen, vilket alltid känts som en tråkig tröskel. Och ett ytterligare steg i detta är möjligheten att kunna modda sitt vapen i steget. Om du går från trånga inomhusmiljöer mot mer öppna ytor är ett rödpunktssikte inte det bästa hjälpmedlet. En knapptryckning tar fram det nya plussystemet som snabbt låter dig ändra sikten, magasin och andra vapentillbehör.

Battlefield 2042 lanseras med sju kartor och de bekräftade spellägena är Conquest och Breakthrough, frontkrigandet som blev väldigt poppis i Battlefield 1 och V. Striderna utspelar sig över hela jorden och vi ser allt från öken, stora slätter, bergsmassiv och stadsmiljöer.

Allt om banorna i Battlefield 2042

Kaleidoscope
Ta kontroll över en desinformations-hub i Sydkorea. Skyskraporna som omgärdar det stora parkområdet erbjuder tighta inomhusstrider och du kan transportera dig mellan dem med zip lines.

Manifest
När USA och Ryssland slåss om de skrala resurser som finns på jorden har detta hamnområde i Singapore blivit extra viktigt. Stora kranar flyttar containrar som förändrar kartan under spelets gång.

Orbital
Fightas kring en raketuppskjutning i Franska Guyana, och som med alla saker fyllda till bredden med lynnigt bränsle kan försöket både gå bra och åt helvete. Dice nämnde levolution och hur sådana saker, samt saker som tornador, kommer förändra banornas förutsättningar.

Discarded
Förändrade havsnivåer har strandat stora lastfartyg, bland annat ett med en atomubåt ombord som såklart blir viktig att säkra. Ser ut att bli en maffig bana.

Renewal
Resurserna på jorden är som sagt försvinnande få om 21 år men i den egyptiska öknen har man lyckats förvandla sanddyner till odlingsmark med hjälp av ny teknik. Det måste vi såklart slåss om! En hög mur delar upp slagfältet i två tydliga områden.

Hourglass
Den kanske snyggaste kartan vi fick se, med neondränkta skyskrapor i Qatar-öknen där det också blir holmgång i en till hälften sandtäckt sportarena.

Breakaway
Mastodonten som slår Battlefield-rekord i storlek. Slåss om olja och gas i den norska delen av Antarktis. Det stora bergsmassivet i mitten av kartan kommer bli kul att basejumpa ifrån.

Levolution är fortfarande ett begrepp i Battlefield 2042 och olika event kommer att förändra hur banan spelas. Kanske sprängs den stora rymdraketen, en tornado eller sandstorm kanske drar in över slagfältet, och så vidare. Jag hoppas som alltid på att den mer alldagliga förstörelsen också tas till nästa nivå men fick inte se några konkreta exempel på det under presentationen.

"jag får lite känslan av att det är inspirerat av lite mer hårdkokta upplevelser såsom Escape from Tarkov"

Dice för förtegna om vilka andra spellägen som kommer till lanseringen men säger samtidigt att de delar upp Battlefield 2042 i tre segment. All-out warfare är den klassiska Battlefield-upplevelsen, där Conquest och Breakthrough är givna delar. Sedan arbetar de också om ett som heter Hazard Zone, som de flera gånger poängterade inte är ett battle royale (de bekräftade till och med att det inte blir något sådant vid lansering). Detta ska avtäckas senare men jag får lite känslan av att det är inspirerat av lite mer hårdkokta upplevelser såsom Escape from Tarkov. De beskriver det själva som ett “helt nytt spelläge för grupper, med höga insatser och som aldrig setts i Battlefield-serien tidigare”.

Senare i sommar, på EA Play, ska de visa upp det tredje benet, som utvecklas av Dice LA och som beskrivs som ett kärleksbrev till Battlefield-veteraner. Om detta kan vara den ryktade remastern av Battlefield 3 återstår att se. Det känns också som att EA skulle vara sugna att utmana Call of Dutys gratiserbjudande Warzone.

Oavsett vad det blir av det är jag som alltid beredd att ge ett nytt Battlefield en ordentlig chans. Breakthrough känns som den naturliga utvecklingen av Rush, mitt favoritspelläge, så jag är glad att det får ta plats bredvid Conquest. Samtidigt tycks Dice äntligen vågat peta lite i denna grundstomme i serien och gjort förändringar som hyvlar bort de delar jag tycker är tråkiga. De tycks också ha lärt sig att fokusera det som faktiskt är viktigast - att skapa kul, storskalig gameplay som fostrar just de där bisarra situationerna där det nästan förväntas av en att hoppa ut ur ett jetplan och skjuta sönder förföljaren och sedan graciöst återvända till cockpit.

Släppet sker som sagt den 22 oktober men innan dess vankas det både tekniska test i juli och en “öppen” (läs: sluten) beta dit förbokare har företräde.