Det stora avtäckandet av Battlefield 2042 skedde med dunder och brak under gårdagen, och du hittar Calles första intryck här. Men som vanligt i spelvärlden så var inte alla nöjda, och vissa höjde röster över vad de ansåg vara kommentarer på samhället och politiska ställningstaganden.

Det hela kretsar kring spelets stora fokus vid klimatförändringar och resursbrist, som lägger grunden för de konflikter vi ser i spelet och kryddar striderna med tornados och sandstormar. Någon som inte håller med om att spelet är en form av ställningstagande är dess design director Daniel Berlin, som intervjuades av IGN efter avtäckandet.

På frågan om något i spelet är en social kommentar eller om allt bara är ett multiplayer-spel så svarar Berlin att det, för dem, bara är ett multiplayer-spel. Anledningen till att de valde detta scenario är att de ville få in mer spektakel och massiva händelser, och dessutom få en ursäkt att besöka hela världen. "Det är helt och hållet av gameplay-anledningar," avslutade han.