Två veckor har gått sedan E3, coh då har Games Industry sammanställt vad som var hetast i sociala medier under den stora spelmässan.

Först ut är Twitter, som gav E3 en egen sektion i sin egna halvårsrapport. Den listan toppas av Zelda: Breath of the Wild-uppföljaren, följt av Elden Ring och Battlefield 2042. Man fastslår också att Elden Ring-trailern var den mest sedda.

Mest omtalade spel på Twitter under E3-veckan:

  1. The Legend of Zelda: Breath of the Wild "2"

  2. Elden Ring

  3. Battlefield 2042

  4. Halo Infinite

  5. Forza Horizon 5

Giganten Facebook listar de mest nämnda spelen av de som presenterades på presskonferenserna. Där vann BF2042, följt av Forza Horzion 5 och Halo Infinte. Alltså en helt annan listning än Twitters.

Mest nämnda spel på Facebook (av de som presenterades på presskonferenserna):

  1. Battlefield 2042

  2. Forza Horizon 5

  3. Halo Infinite

  4. Starfield

  5. Metroid Dread

Facebook nämner också vilka trailers som haft flest visningar/interaktioner på plattformen, fast utan rangordning:

  • Battlefield 2042

  • Forza Horizon 5

  • Halo Infinite

För Youtube-visningar har Games Industry med hjälp av en analytiker tagit fram siffror för populäraste speltrailers, inklusive antal visningar. Elden Ring vinner, med Forza Horizion 5 hack i häl och Battlefield 2042 och Avatar-spelet på tredje och fjärde plats, med cirka hälften så många visningar vardera. Trailers från två svenskutvecklade spel bland de fyra populäraste under E3, alltså.

De fem populäraste E3-filmerna (miljoner visningar i parentes), enligt Games Industry:

  1. Elden Ring (23,1)

  2. Forza Horizon 5 (20,5)

  3. Battlefield 2042 (10,9)

  4. Avatar Frontiers Of Pandora (10,2)

  5. Rainbow Six: Extraction (7,1)

Antal tittare på presskonferenserna vann Nintendo överlägset: med 26 miljoner visningar hade man tio miljoner fler än Xbox och Bethesda, vars presskonferens får sägas ha piskat upp överlägset störst intresse på förhand. De har en trogen publik, Nintendo. Topplistan, med miljoner visningar inom parentes, enligt Games Industry:

  1. Nintendo Direct (26)

  2. Xbox & Bethesda (14,4)

  3. Summer Game Fest (9,7)

  4. Ubisoft Forward (5,1)

  5. Square Enix Presents (3,2)

  6. PC Gaming Show (2,5)

  7. Koch Media Primetime Event (1,8)

Slutligen listar analysföretaget Ico hur många gånger spelen nämndes i rubrik och text hos cirka 30 000 siter under E3-veckan. Här har du de fem främsta och hur många gånger de förekom inom parentes.

  1. Elden Ring (2 849)

  2. Starfield (2 525)

  3. Battlefield 2042 (2 110)

  4. Forza Horizon 5 (1 757)

  5. Halo Infinite (1 752)

Fler tabeller och siffror hos källan, Games Industry.