Efter flera förseningar ska Amazons MMO-projekt New World dra igång sitt betatest idag, men vissa farhågor baserad på läckt information från alfatestet kvarstår. Spelare som alfatestade spelet i maj meddelade nämligen att Amazon planerade att lägga till en butik med "premiumvaluta" i spelet.

Där skulle de inte bara sälja kosmetiska föremål, utan även "boost-föremål" som till exempel kan göra det snabbare att levla upp sin karaktär – något som är vanligt i free to play-spel, men sällan välkomnas med öppna armar i spel som detta, som man måste köpa för att spela. Svaret från Amazon Game Studios var då att föremål i butiken "vid lanseringen endast kommer att vara av kosmetisk natur".

Inför betatestet har nu David Verfaillie – creative director för spelet – också betonat att de har hört communityns feedback angående köpta boostar i spelet. I en frågestund som Eurogamer närvarade vid sade han att fokus kommer att vara på kosmetiska föremål för att göra sin karaktär lite stiligare, och att de inte vill att spelet ska vara pay to win.

Men även om det vid släppet endast kommer att finnas kosmetiska föremål, är det tydligt att Amazon är sugna på att lägga till boost-föremål i spelet. "Vi tror att det finns rum för quality of life-förbättringar i spelet utan att gå över gränsen till pay to win – det är något vi inte kommer att göra."

På frågan vad dessa "quality of life"-förbättringar skulle kunna vara gav han utökat förvaringsutrymme som exempel, och att det kan vara ett bra alternativ för de som inte har tid att använda de andra sätten att utöka förvaringsutrymmet som finns i spelet och som inte kostar pengar.