En månad återstår innan Psychonauts 2 släpps till pc, PS4 och de tre Xbox-konsolerna. Utvecklingen kickades igång med en Fig-kampanj 2015, och efter ytterligare några år klev Microsoft in och köpte Double Fine-gänget. Det gjorde dem till en del av Xbox Game Studios, och skänkte Schafer och kompani "lite andrum". Det bekräftar Double Fines Lauren Scott för Axios.

Senior system designern säger också att huvudvärken kring pengarna försvann.

To quote the age-old adage, you know, money is time. [...] We definitely got a bit of breathing room for our enemies that were more on the tail end of things that needed some more love.

Den extra tiden innebar att spelet fick chans att växa, när man hade resurser att bygga bossar samt fler varianter av de mindre fienderna. Tid är pengar, som sagt, och mer pengar blev det.

FZ spelade nyligen Psychonauts 2, och vi blev mycket förtjusta i vad vi fick uppleva. 25 augusti är det alltså dags för släpp, och på pappret är pc och Xbox Series X de bästa formaten för spelet.