I torsdags nåddes vi av den glädjande nyheten att Dead Space ska få en remake, och det blir Star Wars Squadrons-studion EA Motive som står för den. Chefer för studion har nu pratat lite om remaken med IGN och bjudit på lite intressanta detaljer.

Något som alltid är en farhåga när EA är i farten är mikrotransaktioner – de hemsökte trots allt Dead Space 3 – men Motive försäkrar att de inte har några som helst planer på att inkludera sådana i remaken.

De betonar även att det inte bara kommer att bli en tillsnyggad kopia av originalspelet, utan att det helt görs om från grunden i Frostbite-motorn. Till sin hjälp har de inte bara originalspelet som till slut hamnade på butikshyllorna, utan även massor av annat material och till och med äldre versioner av banorna.

I det första kapitlet kan man se vissa korridorer som de inledningsvis ville göra på ett visst sätt, och sedan förstår man varför de ändrade dem på grund av tekniska begränsningar eller [andra anledningar].

Något som är väldigt viktigt för Motive är att låta spelaren leva sig in i världen och huvudkaraktären Isaacs mardröm. Något som gjorde originalspelet väldigt bra ur detta hänseende var hur information som ammo och hälsa faktiskt var inbyggda i spelet, snarare än att vara en påklistrad HUD. Denna känsla av inlevelse vill teamet bibehålla och utöka, och målet är att spelaren inte ska vilja lägga ifrån sig kontrollen.