I januari hade Xbox Game Pass 18 miljoner prenumeranter, vilket då var en kraftig ökning från 15 miljoner på mindre än ett halvår. Shawn Layden, före detta högt uppsatt Sony-chef, ställer sig dock frågande till modellens lönsamhet och om den i längden kan gynna konsolernas tillväxt.

I en intervju med Gamesindustry säger Layden också att de skenande kostnaderna för AAA-spel inte gifter sig så bra med Game Pass-konceptet. Han har tidigare ifrågasatt AAA-budgets (VGC).

It's very hard to launch a $120m game on a subscription service charging $9.99 a month. You pencil it out, you're going to have to have 500 million subscribers before you start to recoup your investment.

Layden menar också att det är svårt att få ihop 500 miljoner prenumeranter då det "bara" finns 250 miljoner konsoler på marknaden. Han säger att det är problem som fortsätter vara olöst.

Med molnspelandet via mobiltelefoner ökar antalet potentiella spelare – avsevärt. Layden tillägger dock att mobilspelandet inte nödvändigtvis en inkörsport till konsoler. Det är inte bekräftat men det har tidigare sagts att Game Pass inte har nog medlemmar för att gå med vinst. Så sent som i oktober sa Phil Spencer att det inte fanns planer på prisökning, och att modellen var hållbar.

Nya uttalandet från Microsoft säger också att ökningen på prenumeranter är "kraftig".